Padesátá a šedesátá léta byla ve světě pro motorismus zaslíbená. Výkony aut letěly nahoru, technici se nebáli experimentovat s aerodynamikou, superlehkými materiály a ke slovu přicházely speciální konstrukce, dříve používané jen pro závody. Vše samozřejmě bez bezpečnostních systémů, elektronických hejblátek, promlouvala jen čistá fyzika.

A z téhle doby si můžete koupit výrobní čísla dvou legendárních vozů: Lotus Elite neboli Type 14, který byl představen v říjnu roku 1957 a Shelby Cobra z roku 1962. Oba jsou produkty lidí, kteří ve světě automobilů znamenají mnoho – Colina Chapmana a Carola Shelbyho.

No.1 Lotus Elite

Rok 1957 byl sice rokem premiéry Lotusu Elite, ale to na výstavě stálo jen „slepé“ předprodukční auto. Až o rok později se objevil sériový model s číslem podvozku MYH/1009P. Těchto prototypů bylo postaveno celkem osm a tohle je jeden z nich. Skutečný výstavní kousek. Cena 75-100 000 liber (2,5-3,3 miliónu korun).

Kupé dlouhé 3,76 m, široké 1,47 m a vysoké 1,17 m má karoserii ze skelných vláken s vynikající aerodynamikou (odpor vzduchu 0,29). Pod kapotou je celohliníkový agregát Coventry Climax, nyní s výkonem 90 kW při 7300 ot./min. Převodovka byla upravena – při renovaci vyměnili hřídel, zesílili spojku a dali komplet nová ložiska.

Lotus Elite 1958

Lotus Elite 1958

FOTO: Silverstone Auctions

Ano, auto prošlo kompletní renovací u Evanta Motors, a to pod dohledem lidí z Lotusu. Ti také schválili instalaci novinek (třeba kované písty, vnitřní klec vyhovující FIA apod.). Takže auto není úplně původní.

Ale lak, ten světlounce zelený lak, ten byl namíchaný přesně podle originálu.

No.1 Shelby Cobra

Kdo má radši trochu objemnější motory, ten ať sáhne po Shelby Cobra z roku 1962. Ten má pod přední kapotou vidlicový osmiválec o objemu 4,3 l, který pocházel od Fordu. Na ocelovém trubkovém rámu jsou umístěny komponenty jako podvozek z AC Ace s listovými pružinami, úžasná hliníková karoserie, kola s kotoučovými brzdami na všech kolech a šnekové řízení.

Shelby Cobra 1962

Shelby Cobra 1962

FOTO: Silverstone Auctions

Jistě, Mk I bylo auto, které trpělo mnohými neduhy (například příliš měkké uložení přední nápravy, šnekové řízení bylo dlouhé a nepřesné), ale tohle je auto s výrobním číslem CSX 2000 je prostě první.

Vyvolávací cenu vozu zatím u RM Sotheby´s neuvedli. Ale uvědomme si, že na začátku tohoto roku byly prodány dvě cobry dohromady za 1 000 000 dolarů (24 miliónů korun). A to nebyly No.1.