Kauza podvodných emisí v Evropě a USA zasáhla Volkswagen, v Japonsku je to Mitsubishi. To před nedávnem přiznalo, že některé vozy, které se vyráběly pro značku Nissan, se mnoho let uváděly na trh s falešnými informacemi o spotřebě a emisích. [celá zpráva]

Postupně se ale ukazuje, že zfalšované výsledky jsou možná u všech aut prodávaných v Japonsku, a to i originál Mitsubishi. [celá zpráva]

Firma záležitost dál vyšetřuje a už koncem dubna se rozhodla vytvořit vyšetřovací komisi, která má do tří měsíců předložit zprávu. Mitsubishi také stále pracuje na tom, jakým způsobem odškodní zákazníky.

Automobilka upozornila, že má k dispozici finanční prostředky nutné pro řešení celé této kauzy. Ovšem není tajné, že Mitsubishi ještě nevyplatila ani jediný dolar a už má finanční problémy. Vždyť akcie za pouhé dva dny ztratily třetinu hodnoty a tokijská burza dokonce s nimi zastavila obchodování.

Nissan jako zachránce?

V této chvíli nastupuje na scénu Nissan, který v současné době vystupuje jako partner automobilky Mitsubishi. Nissan si nechává pro některé asijské trhy vyrábět od Mitsubishi modely (jde zrovna o ty s falešnými údaji) a firmy spolupracují na přípravě elektromobilů apod.

Nissan, který je dnes ale výrazně větší firmou, tak odkoupí zhruba třetinový balík akcií, který zaručí automobilce kontrolu nad Mitsubishi. Nissan podle agentury Reuters za podíl zaplatí 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard Kč).

Co z toho bude Nissan mít? Tak například to, že Mitsubishi má nyní šedesátiprocentní podíl na japonském trhu s miniautomobily. Jeden elektromobil, který by se vyvinul ze současné spolupráce, by se prodával pod dvěma značkami. Navíc napojení Mitsubishi Motors na některé asijské trhy je mnohem vyšší, než je tomu u Nissanu.