Kdo tohle přečetl, jistě marně přemýšlí, jak to udělat? Známe motory s proměnným kompresním poměrem, ale to jsou jen zkušební agregáty na měření oktanového čísla benzínů. Také Mercedes-Benz kdysi laboroval se systémem jakéhosi proměnného objemu válců, ale byl to jen takový slepý výstřel.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, který nemá vačky
Volkswagen představil jeden agregát, který nahradí motory hned o třech o objemech

Honda si nechala patentovat zvláštní systém, který vlastně neustále bude vláčet hromadu nepotřebného železa. Jde totiž o to, že každý válec má rozdílný zdvih, a tedy i objem válců. Postupným vypínáním jednotlivých válců, což je dnes už prakticky technologický standard, by došlo vlastně ke změně objemu, a tedy i rozdílným vlastnostem – výkonu, točivému momentu, otáčkám apod. Nákresy ukazují, že se jedná o systém, který je rozpracován pro tří, čtyř i šestiválce. Bohužel bližší informace nejsou známé.

Uvidíme, zda se tento nápad někdy ujme a nějaký takový motor představí alespoň jako koncept. Těžko říct. Sama Honda už dávno sama zavrhla vylepšený systém variabilního časování ventilů A-VTEC jako příliš složitý, takže je otázka, jak moc složité je ukočírovat čtyři různé válce s různými časy zapálení, silami na klikovku apod…