Jak bude vypadat Formule 1 za deset let? Bude ji ještě vůbec řídit člověk? Vždyť před týdnem vyhlásila Formule E založení nového seriálu robotických vozidel. Bude ještě jezdit na benzín? Nebude to už ohromný jezdící počítač, který bude posílat gigabajty dat každou sekundu do boxů, odkud jí budou další gigabajty posílat zpět, aby vyladili jakoukoli nepřesnost, která se může naskytnout případnému řidiči? Podle McLarenu asi ano.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: McLaren MP4-X

Zdroj: McLaren

Tohle auto je hybrid. Má elektrický i klasický pohon. Jaký je spalovací motor, to si nechává McLaren pro sebe. Elektromotor pak dostává energii od akumulátorů, které nejsou ty těžké neskladné bedny někde uprostřed auta.

Akumulátor je celá karoserie. Jeden miniaturní akumulátor vedle druhého. Dobíjí se nejen pomocí solárních panelů a rekuperací, ale také od samotného okruhu, který je elektrifikován a pomocí indukčního přenosu dobíjí samotné monoposty.

Na voze je všechno kapotované. Kola i kokpit. V kolech jsou senzory, které hlídají pneumatiky, jejich teplotu i opotřebení a hlásí do boxů jejich stav. Stejně tak jsou kontrolovány i další části – brzdy, pružení,…

McLaren MP4-X

McLaren MP4-X

FOTO: McLaren

Kokpit je překryt černým sklem. Tedy ono nemusí být černé. Je elektrochromaticky zbarvitelné, aby bylo z něj co nejlépe vidět za všech okolností. Řidič samotný pak má v helmě promítání, které mu ukazuje pohyb kolem vozu pomocí kruhově umístěných kamer.

Sám řidič pak je ověnčen senzory, které kontrolují jeho zdravotní stav a v případě nehody okamžitě dokážou informovat záchranáře, jaká zranění řidič má. Bez zranění pak zjišťují jeho tep, pocení i rychlost reakcí a zjišťují, jestli není příliš unaven, aby neohrozil ostatní závodníky.

Líbila by se vám takováto budoucnost závodů? Hlasujte v anketě.