Francouzská automobilka Citroën proslula už před druhou světovou válkou svými inovacemi, patřila k průkopníkům pohonu přední nápravy nebo samonosné karoserie. To, co představila firma Citroën jako model DS, však předčilo vše, co tehdy svět viděl.

Odborníky i laiky uchvátila nejen protáhlá kapota bez obvyklé masky chladiče nebo zakrytá zadní kola evokující rychlost, ale také vzdušný interiér s avantgardně pojatým jednoramenným volantem. Citroënovi konstruktéři se ale nezastavili jen u převratného designu, stejně důležité novinky se skrývaly také pod kapotou – třeba poloautomatická převodovka. Hlavní inovací bylo hydropneumatické odpružení, díky kterému posádka nového citroënu mohla ladně plout přes výmoly na silnicích.

Citroën DS

Citroën DS

FOTO: Citroën

V polovině 50. let silnicím vládly tradičně pojaté sedany s mohutnou kapotou, motorem vepředu a pohonem zadních kol (a v Itálii chystali výrobu Fiatu 600). Českoslovenští motoristé pak většinou marně toužili po nové Škodě Spartak a v prototypových dílnách kopřivnické automobilky se teprve rodila Tatra 603. Citroën DS tak právem působil jako zjevení – a automobilce se začali hrnout zákazníci po stovkách. Během prvního dne pařížské přehlídky si novinku objednalo 12 000 zákazníků.

Video

Citroen DS na Rally Montecarlo v roce 1962

Nikomu z nich přitom nevadilo, že si na vůz museli počkat řadu měsíců, do prodeje se Citroën DS dostal až na jaře 1956. A nevadilo jim ani to, že pod elegantní kapotou připomínající žraloka se zprvu (kromě rezervy) skrýval jen slabý čtyřválec o objemu 1,9 litru a výkonu 75 koní. Konstruktéři ale věnovali velkou péči hmotnosti, střecha auta byla z plastu, kapota a víko kufru z hliníku, takže tunu a čtvrt těžkému autu stačil i slabý motor dodat dostatečnou dynamiku.

Citroën DS

Citroën DS

FOTO: Citroën

„Déesse“ – neboli bohyně – se vyráběla dlouhých 20 let a za tu dobu se dočkala jen drobných změn. Například dvojici světlometů nahradila v roce 1967 čtyři světla pod společným krytem (vnitřní pár se mohl natáčet podle polohy volantu), v interiéru pak časem – ke škodě celkového dojmu – začaly hrát prim plasty.

Pod kapotou se během let objevily větší motory. Především je známý čtyřválcový dvoulitr s výkonem 84 koní a max. rychlostí 135 km/h. Později se výkon zvýšil až na 141 koní a max. rychlost se zvýšila na 195 km/h. V roce 1966 se objevily zcela nové pohonné agregáty o objemu 2 a 2,2 litru a rovněž luxusní verze Palas. V letech 1961–1971 se objevila i karosářská verze kabriolet.

Technický unikát

Automobil nabízel ale hromadu zajímavých technologických jedinečností. Například hydropneumatické odpružení, vyzkoušené rok před premiérou typu DS na modelu Traction Avant, nabízelo nebývale plavnou jízdu. Základem konstrukce je hydraulický vysokotlaký systém, kde každé kolo má místo pružin plynem plněnou ocelovou kouli.

Stlačený plyn oddělený membránou od nestlačitelné kapaliny má sice hmotnost konstantní, ale objem se mění kvůli pákovému převodu, kde kliková náprava na konci nesla kolo, které svým pohybem stlačovalo právě píst pod kapalinou. Systém zároveň automaticky udržuje stálou světlou výšku i při různém zatížení. Řidič mohl pákou vedle nožní parkovací brzdy měnit světlou výšku v rozmezí od 90 do 260 mm. Mezi další zajímavosti patřila hydrodynamická spojka poloautomatické převodovky nebo dvouokruhový brzdný systém.

Avantgardní a pohodlný Citroën DS byl oblíbený i mezi čelnými představiteli Francie, včetně hlavy státu Charlese de Gaulla. Nepřehlédnutelný prezident se během jízdy v Citroënu DS stal několikrát terčem atentátu, vždy ale přežil. Výjimečné jízdní vlastnosti „dé-esa“ výrazně pomohly vyváznout de Gaullovi se zdravou kůží i z kulometného útoku v srpnu 1962.

Elegantní automobily z pařížské továrny se také staly jedním ze symbolů designu 60. let, odborníci Citroën DS ve všemožných anketách zařadili mezi nejkrásnější vozy všech dob. Auto s nezaměnitelnou siluetou se objevilo v celé řadě filmů, jezdil s ním třeba slavný zločinec Fantomas, jehož „bohyně“ uměla dokonce létat. Podobně jako řada jiných legend na čtyřech kolech ale začal i kdysi pokrokový model pomalu zastarávat a začátkem 70. let už byl přes svůj půvab za zenitem.

Citroën DS

Citroën DS

FOTO: Citroën

Výroba základní verze Citroënu DS se tak zastavila 24. dubna 1975, kombík sjížděl z výrobních pásů o pár měsíců déle. Celkem vzniklo 1,5 miliónu exemplářů, včetně vzácných kabrioletů nebo speciální verze pro de Gaulla z roku 1968 zvané Présidentielle. Necelou desetinu z vozů vyprodukovaly továrny v Británii, Austrálii, Jižní Africe, Portugalsku, Belgii, a dokonce v Titově Jugoslávii. Dnes je z Citroënu DS populární veterán, který na silnici budí stejnou pozornost jako před 60 roky.