Není to tak obtížné rozklíčovat. ICCT totiž společně s německým autoklubem ADAC vzala do testu 32 reálných vozidel, které však v tabulkách označuje jen písmeny a určuje jen jejich velikost a výrobce. Testované značky byly: Audi, BMW, Citroën, Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Volkswagen a Volvo. Ovšem dle tohoto klíče lze celkem spolehlivě zjistit, jaká kombinace velikostní třídy vozu, objemu motoru a výkonu k jakému vozu patří.

Co test zjistil? Předně je třeba říct, že test neměl za úkol určit, jakou mají auta spotřebu, ale jaké mají emise NOx (oxidy dusíku), a to v rámci nově chystaného testu WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure), který by měl tabulkové hodnoty spotřeby, které jsou dnes výrazně nereálné, srovnat do reálnějších čísel. WLTP simuluje skutečný provoz mnohem lépe, i když se stále měří v laboratoři. Tyto výsledky pak porovnali s tradičním testem NEDC.

K tématu čtěte:
Volkswagen prý podváděl při testech emisí
Akcie Volkswagenu letí dolů po skandálu s falšováním údajů o emisích
Motory, u kterých se podvádělo s emisemi, jsou i ve škodovkách
Čeští majitelé některých vozů s motory koncernu VW budou muset do servisu
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil
Americký inženýr hlásil problém s motory Volkswagenu už před rokem
VW svolával v USA auta do servisu kvůli emisím už na jaře
Volkswagen podváděl i v Evropě, tvrdí německý ministr
Šéf Škodovky má po průšvihu s emisemi převzít dohled nad americkou divizí VW
Aféra Volkswagenu ukazuje, proč smogu neubývá, tvrdí experti

Výsledky testu překvapily všechny. Zatímco v testu NEDC, tedy v tom, který se nyní standardně používá, všechny vozy bez problémů splňovaly normy Euro 6, ve WLTP vykazovaly hodnoty až sedminásobně horší.

To by mohlo naznačovat, že podobné praktiky, jako Volkswagen, používají i ostatní. Jde o systémy rozpoznávání testovacího provozu NEDC. Pokud je nasazeno jiné schéma (WLTP), pak se tento software neaktivuje.