Hlavní obsah

Motory, u kterých se podvádělo s emisemi, jsou i ve škodovkách

Aktualizováno

Automobilka Škoda montovala do svých starších modelů koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Řekl to v úterý mluvčí automobilky Jozef Baláž. V řídicí jednotce byl nainstalován software, který rozpoznal, že se právě měří emise motoru a ten jich produkoval méně než při běžném provozu.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Celkem se úprava měla týkat 11 miliónů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb. Ve kterých letech se auta se zmiňovanými motory vyráběla, Baláž neuvedl.

V USA se skandál týká dvoulitrových naftových motorů EA 189 montovaných v letech 2009 až 2014. Stejné motory byly montovány i do aut prodávaných v Evropě. Ještě loni se tak do aut tento motor dával.

"Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189," uvedl Baláž.

Pokuta až 18 miliard dolarů

Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard korun). Skandál se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU. Vlastní vyšetřování vozů Volkswagen v úterý oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.

Koncern VW přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil.

Propad akcií

Akcie VW v pondělí ztratily pětinu hodnoty a v úterý odpoledne ztrácejí dalších osmnáct procent. Koncern kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na potřebné technické úpravy či hrozící pokuty.

Anketa

Na jaké palivo jezdí vaše auto?
nafta
42,2 %
benzín
48,1 %
plyn
9,7 %
Celkem hlasovalo 1713 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám