Jak se daří navyšovat kapacitu výroby?

Jsme v náběhu, je to typická fáze u zavádění každého nového produktu. Rostoucí počty objednávek jsou velice uspokojivé a jsme přesvědčeni, že s postupným nárůstem kapacity dojde i ke zkrácení dodacích lhůt.

Počítáte s růstem počtu zaměstnanců v závodě Kvasiny, kde se model Superb vyrábí?

Nyní v našem závodě v Kvasinách pracuje kolem 4000 lidí. V souvislosti s růstem kapacity a zahájením výroby nových produktů přijímáme zaměstnance, během letošního roku by to mělo být kolem 600 lidí z avizovaných 1300, což by ale nemuselo být konečné číslo. Možná se dostaneme až na 1500 pracovníků.

Na nový model je skvělá odezva, v Kvasinách také realizujeme miliardové investice do nových produktů a tomu odpovídá potřeba personálu. To ale musí jít společně s investicemi do infrastruktury, vybavenosti regionu, zázemí pro místní obyvatele, škol, zdravotnictví, dopravy.

Proto jsme také s vedením kraje a příslušnými ministerstvy podepsali memorandum. Nepožadujeme žádné přímé investiční pobídky pro společnost Škoda Auto, chceme však, aby stát finanční prostředky nasměroval přímo do rozvoje regionu a podpory jeho infrastruktury. Automobilka Škoda Auto už zdaleka není jenom o Mladé Boleslavi a v této souvislosti kladně hodnotím přístup vedení města Kvasiny, Solnice a dalších obcí v okolí našeho východočeského závodu, kde spolupráce dlouhodobě probíhá na vysoké profesionální a partnerské úrovni.

Nároky na růst počtu zaměstnanců přinese v Kvasinách i chystaná výroba nového velkého SUV. Dá se o něm prozradit něco dalšího?

Už zaznělo, že v základní verzi by mělo být pětimístné a počítá se i se sedmimístnou verzí, příští rok budeme postupně poodkrývat další informace. Je důležité, že Kvasiny se staly kompetenčním centrem pro SUV. Není to pro nás úplně nová věc, už máme model Yeti. Připravujeme výrobu pro sesterskou značku Seat a naše paleta se rozšiřuje o nový projekt. Máme závod specializovaný na tento segment.

Jaká je cílová kapacita výroby závodu v Kvasinách, aby se stíhala pokrýt poptávka?

V Kvasinách bychom se měli postupně dostat až na 280 tisíc vozů za rok. Kvasiny se stávají jedním z nejvýznamnějších závodů nejenom v rámci značky Škoda, ale i celé skupiny Volkswagen. Na jakoukoli krizi se ukázal jako nejlepší lék nový produkt, v tomto případě to byla investice do modernizace modelových řad a vývoj nového vozu v segmentu větších SUV. Rozvoj závodu bude mít další pozitivní vliv na zaměstnanost a příjmy regionu a celé země. Má to obrovský vliv na ekonomiku, tvoříme velkou přidanou hodnotu, zajišťujeme kvalifikovanou práci spojenou s investicemi do vývoje a vzdělávání.

Je pochopitelná vaše snaha na růst výroby, když je velká poptávka, ale na druhé straně hlavně v mladoboleslavském závodě narážíte na neochotu odborů při pořádání mimořádných sobotních směn. Jak se to daří řešit?

Je fakt, že mimořádných směn a nasazení bylo mnoho, ochota zaměstnanců zajistit vozy pro zákazníky byla a je velká. Věřím, že i tentokrát najdeme kompromisní řešení, protože i odbory si uvědomují, že musíme i nyní uspokojit poptávku zákazníků, což je pro nás priorita. Je to všechno otázka jednání mezi oběma partnery.

Mluvíme v tomto případě jenom o octavii?

Zvýšenou poptávku zaznamenáváme také například u fabie. Octavie však tvoří 40 procent naší celkové produkce. Roste zájem o sportovní verzi RS a další modifikace. Jedná se o stabilní, dlouhodobě rostoucí poptávku. Octavia je v tomto ohledu naprosto výjimečná a je pro nás stěžejním modelem.

Prodej aut značky Škoda dlouhodobě roste, ale není to tak na všech trzích. Propadá se Rusko i Čína, daří se tyto ztráty nahrazovat prodejem v Evropě?

Propad v Rusku má všeobecně známé příčiny, nejedná se ale jen o Rusko, ale také o další podobné země, jejichž ekonomika je závislá na ceně ropy. Týká se to tedy i Ukrajiny, Kazachstánu a dalších zemí. Celý region je negativně ovlivněn. Na tamních trzích sice prodeje vozů klesají, ale daří se nám držet podíly trhu, takže to pro nás není tak špatné. Stejně tak zaznamenáváme i určité ochlazení růstu prodejů v Číně, ale tuto situaci dokážeme kompenzovat posilováním naší pozice v Evropě.

V České republice nejspíš zažijeme letos jeden z nejúspěšnějších roků v historii, i prodej v západní a střední Evropě běží velice slušně a v kumulaci za celý rok jsme v mírném růstu. Díky našemu působení na mnoha trzích nejsme tak zranitelní a náchylní na regionální krize. Platí tedy, že ačkoli to není úplně jednoduché, letošní rok bude solidní a i nadále zůstáváme lehce optimističtí.

Vedení koncernu VW, kam Škoda Auto náleží, oznámilo důraz na vývoj elektromobilů. Týká se to i Škody? Není budoucnost spíše ve využití plynu, zejména CNG jako alternativního paliva?

Elektromobily budou hrát v budoucnu určitě větší roli než dnes, vše se musí ale správně načasovat a dojít k tomu přes různé fáze. Je to otázka rozvoje technologií a jejich cenové dostupnosti. V oblasti alternativních paliv již přes rok nabízíme octavii na CNG, která zaznamenala pozitivní ohlas jak ze strany firem, tak i privátní klientely. Čekali bychom také více ochoty ze strany státní správy v odbourávání překážek, pokud to stát myslí se snižováním ekologické zátěže vážně.