V roce 1982 se v závodě 24 hodin v LeMans stalo něco, co se zapsalo do dějin motosportu. Prvních devět z deseti míst získalo pro sebe v tomto závodě Porsche s modelem 956. Byla to spanilá jízda.

A jak už to bývá, i slavná auta odcházejí do důchodu. A tak se dostávají do muzeí a soukromých sbírek. Takovéto speciály moc často v soukromých rukách nejsou. Bývají ve firemních sbírkách. Jenže Porsche mělo ve své sbírce vítězný vůz, takže proč si nechávat i zbylé vozy? A tak nechalo další auta (ne všech devět se dochovalo) jejich prakticky právoplatným majitelům – řidičům ze slavného závodu.

Tento konkrétní vůz s číslem 3 a šasi 003 tak koupil Vern Schupan, společně s číslem 9. Oba vozy vlastnil až do roku 1996. Pak jej prodal neznámému sběrateli. Minulý rok opět prošel aukční síní a nyní se chystá na další prodej. Jeho cena je ovšem přízračná – očekává se mezi sedmi a devíti milióny dolarů, tedy minimálně 175 miliónů korun.

Legenda jako průkopník

A proč bylo Porsche tehdy tak úspěšné? Tak především proto, že v tehdejší době předstihlo konkurenci na všech frontách. Automobil například nepoužil klasickou trubkovou konstrukci, ale vsadil na jednodílný monocoque. A tak byl neuvěřitelně lehký – vážil 840 kg.

Porsche 956

Porsche 956

FOTO: Porsche

Zároveň se karoserie v aerodynamickém tunelu dlouho a dlouho pilovala na co největší přítlak, který znamená možnost vyšších rychlostí bez ztráty adheze.

A ani motor nebyl nijak nezajímavý. Plochý šestiválec o objemu 2,65 litru byl dopovaný dvěma turby KKK. Motor byl sice chlazen vzduchem, ale válce udržovala v chladu voda. Zajímavé je, že Porsche 956 jezdilo jak s pětistupňovým manuálem, tak s dvouspojkovou převodovkou!