Počet najetých kilometrů majitelé nejčastěji snižují kvůli dosažení lepší ceny při prodeji auta na trhu. Nejčastěji se stáčí kilometry u vozů Škoda, Ford, Volkswagen, BMW a Peugeot, tedy u modelů, které se z druhé ruky prodávají nejčastěji.

„Jen za prvních pět měsíců tohoto roku jsme zaznamenali již přes 100 000 stočených vozidel. Podíl těchto vozidel na trhu neroste a dlouhodobě se pohybuje kolem 40 procent. Díky většímu povědomí českých motoristů o stáčení tachometrů ale výrazně vzrůstá počet prověření, která provedou lidé před koupí ojetiny, a tak mají šanci stočení odhalit,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Průměrně lidé měsíčně v systému Autotracer od Cebie prověří zhruba 50 000 tisíc vozidel. Na každé vozidlo, které je aktuálně v nabídce na trhu, se dotážou průměrně dvakrát. „Pokud bychom počítali, že při stočení je průměrná škoda zákazníka 20 000 korun, za šest let náš systém odhalil celkovou škodu minimálně ve výši deset miliard korun,“ dodal Pajer.

V Německu trestný čin, u nás nikoliv

Rekord v počtu stočených kilometrů drží automobil VW Passat, u kterého byl podvodně snížen stav ze 750 000 na 250 000 km. Následují Škoda Superb stočená o 348 000 km na 151 000 km a Škoda Octavia stočená o 192 000 km na 81 000 km.

V Česku za změnu počtu ujetých kilometrů ve vozidle trestněprávní postih nehrozí, třeba v sousedním Německu je to ale kvalifikováno jako trestný čin. Chystá se však novela, která by od příštího roku postihovala podvodné stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby jako přečin nebo trestný čin.