Začátkem minulého roku, kdy se vysněné dítě Ferdinanda Piëcha poprvé ukázalo v produkční verzi, jsme prodejní cenu odhadovali „hodně nad miliónem korun”. I tak jsme se o dost sekli, prodejní cena super úsporného miniauta činí v přepočtu tři milióny korun. Což je částka, za kterou si koupíte velmi slušný sporťák nebo luxusní auto a ještě vám zbydou peníze na malé auto do města.

XL1 si tak koupí pouze bohatí nadšenci, kteří se nákup nepokusí racionálně zdůvodnit. Původní loňské zprávy hovořily o tom, že do prodeje by mělo jít 50 kusů XL1, zda to stále platí, Volkswagen nepotvrdil.

Dvoumístné XL1 je dlouhé 3888 mm, široké 1665 mm a vysoké pouhých 1153 mm (sportovní auta jsou řádově o 100-140 mm vyšší, třeba Porsche Boxster je o 129 mm vyšší než XL1). Díky velikosti, tvaru karoserie, zakrytí zadních kol i podvozku a nízké hmotnosti (795 kg) se tento model může pyšnit mimořádně dobrým koeficientem odporu vzduchu (cx = 0,189).

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

FOTO: VW

Dva válce, TDI + elektromotor

O pohon se stará dvouválcové TDI (35 kW/48 koní) a elektromotor (20 kW/27 k). Jde o tzv. plug-in hybrid, u kterého se dobíjejí lithium-iontové baterie. Díky tomu činí normovaná spotřeba paliva neuvěřitelných 0,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Je si však třeba uvědomit, že jde o hodnotu při plném dobití, pokud automobil pojede na spalovací motor, spotřeba řádově stoupne zhruba ke dvěma litrům.

Díky nízké spotřebě je nádrž na palivo miniaturní, pojme pouhých deset litrů nafty. V čistě elektrickém režimu tento model ujede zhruba padesát kilometrů. Teoretický dojezd je při plné nádrži desetkrát větší.

O řazení se ve dvoumístném XL1 stará sedmistupňová dvouspojková převodovka typu DSG. XL1 jede nejvýše 160 km/h, na stovku zrychlí za 12,7 s.

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

FOTO: VW