Americký institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS v roce 2012 zpřísnil metodiku nárazových testů. Původní testy institut prováděl od roku 1995, nynější budou prý lépe simulovat skutečné dopravní nehody.

Co se změnilo? Zatímco dříve se bouralo se čtyřicetiprocentním přesahem, nyní je to s 25 procenty, přičemž překážka je opět pevná a simuluje například strom či roh domu. Rychlost nájezdu, ve kterém je zasažena levá část vozidla, je 40 mph (64 km/h).

Chevrolet Spark mezi jedenácti auty vyhrál.

Chevrolet Spark mezi jedenácti auty vyhrál.

FOTO: IIHS

Vítězem se stal Chevrolet Spark. Další čtveřice automobilů – Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta – získala hodnocení „slabé“. Zbývající modely jsou dle americké organizace z hlediska bezpečnosti „nevyhovující“. Jde o Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz).

Kompletní výsledky popisovaného testu najdete na domovských stránkách organizace IIHS.

Fiat 500 v nárarovém testu IIHS nebyl vůbec úspěšný.

Fiat 500 v nárazovém testu IIHS nebyl vůbec úspěšný.

FOTO: IIHS

Rozdílné výsledky

V Evropě provádí automobilové nárazové testy organizace Euro NCAP (www.euroncap.com). Evropská instituce provádí přední náraz rovněž v 64 km/h, překážka ale není pevná, nýbrž deformovatelná. Výsledky jsou proti testu IIHS značně odlišné. Zatímco Fiat 500 dostal od Euro NCAP za ochranu dospělých při nárazu plný počet hvězdiček, v testu americké organizace propadl.