Nejdříve fakta. Focus ST se nabízí jako kombi nebo pětidveřový hatchback, třídveřová verze v nabídce nebude. Dvoulitrový čtyřválec (u minulé generace pětiválec) nabídne 250 koní (184 kW) a 360 Nm točivého momentu. Motor přeplňovaný turbodmychadlem s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou.

Ford Focus ST: autor článku při jízdě na okruhu v Sosnové.

Ford Focus ST: autor článku při jízdě na okruhu v Sosnové

FOTO: Ford ČR

Podvozek vychází z běžného focusu, je však jinak nastaven. Je snížený o 10 mm, tlumiče pérování jsou tvrdší. Zadní zavěšení je přepracované – jde zejména o zesílené závěsy kol a nový stabilizátor.

Obě verze mají nachlup stejnou spotřebu paliva (9,9 - město, 5,6 – mimo město a 7,2 l v kombinovaném režimu). Stejná je i nejvyšší rychlost (248 km/h) a doba potřebná ke zrychlení na stokilometrovou rychlost (6,5 s). Liší se provozní hmotnost – hatchback váží 1362 kg, kombi je o 24 kilogramů těžší.

Citlivé řízení, skvělý podvozek

Tolik suchá fakta - otázkou je, jak nový Focus ST jezdí. Soudě dle zhruba dvacítky odježděných kol lze říci, že nový model se povedl. Rozhodně to není tak sportovní nástroj jako Focus RS (stále ještě minulé generace), jde však o auto pro každodenní použití, které se neztratí ani na složitém technickém autodromu, jakým Sosnová u České Lípy bezpochyby je.

Zkrátka, za volantem si užijete, a to i přesto, že řízení občas uprostřed zatáčky nečekaně ztratilo cit (stalo se to asi dvakrát). Řízení s elektrickým posilovačem je ale jinak opravdu dobré: přímé s dobře nastaveným účinkem tuhnutí. Dobré je i to, že kompenzátor točivého momentu netahá volant při necitlivém přidání plynu.

Ford Focus ST

Všimněte si: kapota vypadá jako by byla pootevřená

FOTO: Ford ČR

Co je ovšem skvělé, je kromě přiměřeně výkonného motoru také naladění podvozku. I v hodně rychle projížděných zatáčkách je z něj cítit neutralita, když povolíte uprostřed zatáčky plyn, cítíte, jak pracují zadní kola. Ochota držet směr v zatáčkách s typickým mírným nakloněním a poměrně jasnou zpětnou vazbou, kolik přilnavosti ještě zbývá, to vše se sportovní divizi Fordu povedlo.

Ne, Focus ST není vysloveně ostré auto, ale těch pár kilometrů napovědělo, že jde o povedený mix mezi každodenním autem pro cesty do práce a k místnímu supermarketu a docela ostrým náčiním na víkendové projížďky prázdnými okreskami.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Ford ČR

Bez chyb není, vysoká cena možná odradí

Samosvorný diferenciál u ST nenajdete, je zde elektronická náhražka (podobnou používá i Golf GTI). Lepší by mohl být i zvuk, který se line z dvojité, na středu umístěné koncovky výfuku. K přesnosti řazení nemáme výhrady, byť na okruhu v Sosnové jsme využili nejvýše třetí rychlostní stupeň. A ještě jeden poznatek: ABS ani při ostrém brzdění nezasahuje příliš brzy.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Ford ČR

A pak tu máme cenu Focusu ST. Za hatchback chtějí u modrého oválu 856 tisíc korun, kombi je dražší ještě o 39 tisíc korun. Základní výbava obsahuje vše podstatné (automatická klimatizace, 8 airbagů, 18palcová litá kola, sportovní sedačky Recaro aj.).

Asi jediné dva prvky z příplatkové výbavy, kvůli kterým stojí za to sáhnout do peněženky, jsou bi-xenonové světlomety za 33 tisíc korun a metalický lak za 14 tisíc. I tak je ale pořizovací cena o dost vyšší než u konkurenčního Golfu GTI (který v akci koupíte skoro o 170 tisíc levněji) nebo Renaultu Mégane Sport R.S (745 900 korun).

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Ford ČR