Pokud má zájemce o koupi nového auta k dispozici maximálně 180 000 korun v hotovosti a nechce vůz kupovat na leasing, může si aktuálně vybírat z 11 modelů. Jejich prodej včetně dražších lépe vybavených verzí aktuálně tvoří téměř šest procent tuzemského trhu a roste výrazně rychleji než celkový odbyt. Ten se za čtyři měsíce zvýšil o šest procent na 60 118 prodaných vozů.

Nabídka je proti loňsku pestřejší díky vstupu nejmenšího modelu Škody pod názvem Citigo na trh. Ten startuje těsně pod 180 000 Kč a cenově se mu musela přizpůsobit například konkurenční trojčata z kolínského závodu TPCA, která se dříve prodávala za vyšší cenu.

"Stále více automobilek se snaží přijít na trh s levným modelem s cenou pod 200 000 korun. Levné vozy se na jedné straně stávají konkurenty určitého významného segmentu ojetin, na druhé straně se jedná často o malé automobily s úspornými motory. Ty vyhovují zákazníkům jak z pohledu možnosti zaparkovat v přeplněných centrech měst, tak s ohledem na stávající vysoké ceny pohonných hmot," uvedl Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC.

Nízká cena láká zákazníka

Počáteční nízká cena vozu je podle Malého zajímavý způsob marketingu jak pro prodejce, tak pro zákazníka. "Záleží pak na prodejci, jak se mu podaří přimět zákazníka k nákupu dodatečné výbavy či využití souvisejících finančních služeb, například spotřebitelského úvěru či pojištění," dodal.

Nejlevnější na trhu je aktuálně Fiat Panda Classic, jehož cena začíná na 154 900 Kč. Pod 160 000 se vejdou ještě Renault Thalia a Dacia Sandero. Do 200 000 korun lze pořídit téměř 30 modelů aut.