Hlavní obsah

BMW prý představí technický unikát: trojnásobně přeplňovaný motor

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BMW údajně chystá vznětový motor se třemi turbodmychadly. Technický unikát by se měl objevit už počátkem příštího roku. Podle zákulisních informací, které zveřejnil server BMWblog.com, půjde o šestiválec s výkonem 400 koní.

Foto: BMW, Novinky

BMW X6 - v roce 2012 možná první BMW s trojnásobně přeplňovaným motorem

Článek

Turbodmychadla zajišťují dodávku více vzduchu do spalovacího prostoru. Pomocí turbodmychadla lze, v porovnání s nepřeplňovanými (atmosférickými) motory, při stejném objemu válců zvýšit výkon, točivý moment, ale také stupeň účinnosti.

Přeplňované motory jsou stále častější, například vznětové motory se bez přeplňování turbodmychadlem už ani nevyrábějí. Přeplňovaný motor má obvykle jedno turbodmychadlo, pokud je cílem maximalizovat sílu motoru, lze se setkat i s dvojitým přeplňováním. Trojnásobné přeplňování, které podle neoficiálních informací představí mnichovská automobilka v březnu příštího roku, je světově unikátní.

Podle nepotvrzených informací půjde o třílitrový vznětový šestiválec, kterému k výkonu 400 koní dopomůže již zmiňovaná trojice turbodmychadel. Nejprve by se nový motor měl objevit v modelu X6, následovat bude faceliftovaná řada 7 a později menší řada 5. Zákulisní informace hovoří o tom, že trojnásobného přeplňování by se měl dočkat i benzínový šestiválec.

Turbodmychadlo - technický popis

Turbodmychadlo využívá pro svůj pohon energii výfukových plynů. Skládá se z turbíny a dmychadla. Turbína je umístěna v proudu výfukových plynů a prostřednictvím hřídele pohání dmychadlo.

Zde vzniká přetlak vzduchu až 1,5 baru. Stlačováním se zahřátý vzduch většinou ochlazuje v mezichladiči plnícího vzduchu. Až poté je veden do spalovacího prostoru. Chladný vzduch má menší objem než vzduch horký. Do spalovacího prostoru se tak dostane více kyslíku.

Dříve bylo hlavním argumentem pro použití turbodmychadla zvýšení výkonu, dnes je to v prvé řadě úspora pohonných hmot a snížení emisí, ale také zvýšení zátahu motoru. U naftových motorů se dnes používají turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek turbíny, která reagují na zatížení motoru.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám