Článek
Počet převodových stupňů u samočinných převodovek neustále roste; před deseti lety nebyla výjimkou čtyřstupňová převodovka, nyní je standardem „šestikvalt“, ve výkonnějších automobilech se běžně objevují osmistupňové samočinné převodovky. Více rychlostních stupňů znamená sice nižší otáčky motoru (a tím pádem nižší spotřebu paliva), snižuje se však rozsah využitelných otáček.
Německá firma ZF, která se na převodovky specializuje, uvádí nyní devítistupňovou samočinnou převodovku. Podle ZF tato převodovka znamená úsporu o 16 procent v porovnání se šestistupňovou automatikou.
Nová převodovka od ZF je konstruována pro točivý moment od 280 do 480 Nm; je možné ji nasadit do hybridních automobilů, 4x4 a spolupracuje i se systémem Start/Stop. Firma zatím nezveřejnila, ve kterém sériovém automobilu se nová převodovka s devíti stupni poprvé objeví.