Novinářům to ve středu řekl ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák. První dva vozy budou zkušebně nasazeny na čtyřech linkách, pokud se osvědčí, podnik koupí další. Dodavatelem je stejná společnost, která už Praze dodává i klasické a kloubové dieselové autobusy.

Nové autobusy mají na střeše baterie o napětí 600 voltů, které se například při brzdění dobíjejí. Elektrická energie je pak využívána především pro rozjezd vozu. "Autobusy jsme vyvíjeli společně s americkou firmou Allison," řekl jednatel dodavatelské společnosti Petr Hájek. Podle zástupců americké firmy je součástí autobusu jedenáct řídicích počítačů, které se starají o to, aby byl elektrický i naftový pohon během jízdy optimálně kombinován.

Nový městský autobus SOR NBH 18 s hybridním pohonem

Nový městský autobus SOR NBH 18 s hybridním pohonem

FOTO: Šimánek Vít, ČTK

Podle Dvořáka je možné díky hybridnímu pohonu ušetřit až 30 procent spotřeby pohonných hmot. "S přímo úměrným snížením spotřeby klesá i objem produkovaných emisí," dodal ředitel.

Nové autobusy mají kapacitu 151 míst, z toho 44 míst je k sezení. Součástí vnitřku je i prostor pro umístění invalidního vozíku. Vozidla jsou třínápravová, pětidveřová a jezdí rychlostí maximálně 80 kilometrů za hodinu. Životnost vozů je osm až deset let, poté je podle Dvořáka možné je repasovat. První dva vozy budou testovány na linkách 136, 139, 250 a 271.

Interiér autobusu

Interiér autobusu

FOTO: Šimánek Vít, ČTK

Dopravní podnik hlavního města Prahy nakupuje od roku 2009 od SOR Libchavy klasické a kloubové autobusy. Součástí tendru za zhruba 4,5 miliardy korun je i dodávka až 20 autobusů s hybridním pohonem. Vozy s hybridním pohonem stojí podle Hájka přes deset miliónů korun a jsou zhruba o 30 procent dražší než stejné vozy na naftový pohon.