Když se Yeti v devadesátikilometrové rychlosti řítil na stojící Superb Combi, všech zhruba 250 lidí na polygonu na okamžik ztichlo. Následuje rána, plechy z přední kapoty se do sebe zakusují. Vjemů je v tu chvíli tolik, že vybuchnutí airbagů zahlédne málokdo. Obě auta se nejprve nadzvedla, poté se otočila kolem své osy. Je slyšet tříštění skla, plastů i plechů.

Poslední přípravy. Do tohoto superbu za chvíli narazí ve vysoké rychlosti yeti.

Poslední přípravy. Do tohoto superbu za chvíli narazí ve vysoké rychlosti yeti.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Mladoboleslavská automobilka na svém polygonu simulovala jednu reálnou dopravní nehodu, při které řidič mimo obec na rovném úseku kvůli mikrospánku při 90 km rychlosti přejede do protějšího pruhu. V něm jede Škoda Superb Combi, jejíž řidič intenzivně brzdí (až do úplného zastavení) a zajede co nejvíce ke kraji vozovky. Střetu se už ale nedá zabránit a Yeti v 90 km/h čelně naráží do stojícího Superbu. Náraz je v tomto případě předsazený (50 procent), což je při skutečných nehodách běžnější.

V obou vozidlech byly dětské figuríny.

V obou vozidlech byly i dětské figuríny.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podle Vítězslava Pelce z tiskového oddělení Škody sledovalo crash test v Úhelnici 170 novinářů. Škoda kromě českých novinářů pozvala také žurnalisty z Ruska, Německa, Francie, Švýcarska nebo daleké Indie.

Škoda si u některých dopravních nehod provádí vlastní měření.

Škoda si u některých dopravních nehod provádí vlastní měření. Výsledky pak dostávají vývojáři a mohou tak zlepšit bezpečnost u nových modelů.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na škodovácký polygon se za normálních okolností nepodíváte.

Na škodovácký polygon se za normálních okolností nepodíváte.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Při simulovaném testu jsou v obou vozidlech figuríny (tzv. Oskaři), které umožňují zjistit hodnoty přetížení a další parametry, které naznačí možná zranění posádky. Kromě dvou dospělých osob jsou v autech i děti – Yeti 2,0 TDI vzadu veze šestileté a tříleté dítě, v Superbu, rovněž poháněném dvoulitrovým turbodieselem, je tříleté a 1,5roční dítě. Všechny děti jsou řádně připoutány v dětských sedačkách. Náraz snímalo sedm rychloběžných kamer, které umí zaznamenat 1000 (i více) snímků za vteřinu (běžná kamera umí 25 snímků za vteřinu). Tyto speciální kamery se používají i při laboratorních testech.

Na místo přiběhli hasiči a zajišťují obě vozidla. Z vozidel vytékají provozní kapaliny.

Na místo přiběhli hasiči a zajišťují obě vozidla. Z vozidel vytékají provozní kapaliny.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda si průběh nehody zaznamenala na rychloběžné kamery.

Škoda Auto si průběh nehody zaznamenala na rychloběžné kamery.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jak uvedl Petr Kraus, vedoucí oddělení Bezpečnost a zkoušky vozu, rozdíl oproti laboratorním nárazovým testům je pouze v pohonu Yetiho. Zatímco v laboratoři se vozidla „rozpohybují“ pomocí lana umístěného v drážce, Yeti byl při testu poháněn vlastním pohonem (tzv. systém ECV – Electronicallly Controled Vehicle).

Crash test Yeti vs. Superb při 90 km/h, polygon Škoda Auto Úhlenice u Mladé Boleslavi - v obou autech byla speciální měřící technika.

Crash test Škody Yeti vs. Superb při 90 km/h, polygon Škoda Auto Úhlenice u Mladé Boleslavi - v obou autech byla speciální měřící technika.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ihned po nehodě k místu přibíhají hasiči a zamezují úniku provozních kapalin. Obě auta mají hodně poničené přední části, ale prostor pro posádku vypadá neporušeně a dle zaznamenaných výsledků by obě posádky nehodu přežily. Oba vozy, jak Škoda Yeti, tak Superb, by podle měření posádku ochránily velmi dobře. Crash testy, které dělá nezávislá organizace Euro-NCAP jsou při nižší rychlosti (64 km/h), ale automobil se střetává s pevnou překážkou, která neumožňuje přenesení energie z naráženého vozidla. V těchto případech jsou následky nehody horší.

Video

Detaily crash testu Škody

Yeti vs. Superb se právě srazily při 90 km/h.

Yeti vs. Superb se právě srazily při 90 km/h.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Z tohoto pohledu se může zdát, že Superb vůbec neboural.

Z tohoto pohledu se může zdát, že Superb vůbec neboural.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

„Výsledky při této rychlosti byly výborné, ale očekávané dle počítačových simulací,“ řekl nám jeden z týmu techniků, kteří nárazový test připravovali. „Zajímavější by byl náraz do kamiónu nebo pevné překážky, třeba do stromu. Při něm by byla deformace o dost větší a hůře by pravděpodobně dopadla i posádka.“

Přední část Superbu je hodně zničená, prostor pro cestující se zdá být neporušen.

Přední část Superbu je hodně zničená, prostor pro cestující se zdá být neporušen.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Video

Crash test Superb Combi vs. Škoda Yeti - rychloběžná kamera

Také u Yetiho pobral náraz předek, prostor pro cestující byl neporušen.

Také u Yetiho pobral náraz předek, prostor pro cestující byl neporušen.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výsledky testů (přepočteno dle metodiky Euro-NCAP)
Přední cestujícíSuperb Combi
Škoda Yeti
Hlava a krk4,04,0
Hrudník4,04,0
Pánev a stehna4,04,0
Holeně3,723,99
Celkem
15,72 - 98,25 % 15,99 - 99,94 %
DětiSuperb CombiŠkoda Yeti
Hlava a krk4,0 a 4,04,0 a 4,0
Hrudník4,0 a 4,02,91 a 4,0
Celkem16,0 - 100 %14,91 - 93,19%