Hlavní obsah

Před 40 lety vyrobila mladoboleslavská automobilka první Škodu 100/110

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Před čtyřiceti lety, po celozávodní dovolené, začaly Automobilové závody, národní podnik, s výrobou novinky, vozu Škoda 100/110. Zahájení výroby se nezpozdilo ani přes požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.

Článek

Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdejším faceliftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován nový výrobní areál od motorárny po karosárnu.

Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Požár údajně způsobil přímé škody ve výši 320 miliónů korun.

Náběh výroby nového vozu však nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky.

V letech 1969-77 bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby nebo Škoda 110 Super Sport, známá později díky filmu Upír z Feratu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám