Evropská komise navrhla, aby byl od roku 2012 limit na emise oxidu uhličitého (CO2) v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku 130 gramů na kilometr. Týká se to nových vozů.

Nyní auta vyrobená v EU vypouštějí v průměru asi 158 gramů na kilometr. Dalších deset gramů na kilometr by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech, například klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách. Za nedodržení limitů, které jsou součástí unijního boje se změnami klimatu, by pak byly přísné pokuty.

Francie minulý měsíc navrhla, aby se limity postupně zaváděly do roku 2015. Pokuty za jejich nedodržení by přitom měly být odstupňované. Pro výrobce, kteří by limity nesplnili jen těsně, by sankce byly nízké.

:. Francie navrhuje zavedení limitů od roku 2015.foto: NOVINKY/Jan Čech

Dohoda musí získat souhlas evropských poslanců

Díky podpoře Itálie tak vzniká jednotná fronta zemí, jež patří k největším evropským producentům aut, tedy ještě Německa a Francie. Země prý již uzavřely neformální dohodu. Itálie, kde se vyrábějí lehčí auta, jež méně znečišťují ovzduší, si přitom na své nové spojence původně stěžovala, že se během jednání o limitech snaží pravidla nastavit tak, aby vyhovovala jejich automobilkám.

Jakákoliv dohoda mezi členskými státy ještě musí získat souhlas evropských poslanců, uvedla agentura Reuters. Evropský parlament přitom v září odmítl řadu změn podobných těm, které navrhla Francie, s tím, že by pak opatření byla pro automobilový průmysl příliš měkká.

Zářijové hlasování poslanců by podle diplomatů, s nimiž tehdy hovořila ČTK, mohlo rozpoutat "bitvu" mezi parlamentem a členskými státy, které jsou spíše pro pomalejší snižování emisí. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku. "Po dnešku je jasné, že se to nestihne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy," uvedl tehdy jeden ze zdrojů.