Evropská komise, výkonný orgán "sedmadvacítky", před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr. Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů.

Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách. O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celek hlasovat zřejmě v prosinci.

Peugeot RC: Ekologický může být i sporťák

Hybridní motor Peugeotu RC má výkon 313 koní (230 kW). Důležitou hodnotu, totiž spotřebu paliva Peugeot neuvedl, nicméně emise CO2 jsou nízké - 109 gramů na kilometr. Pokud jede čtyřmístné auto na elektromotor, jsou emise CO2 nulové.

 

Koncpet Peugeot RC...:. Koncpet Peugeot RC

 

Sériová výroba tohoto konceptu je krajně nepravděpodobná, umožní ale automobilce otestovat některé použité technologie. Naživo bude možné koncept RC spatřit od čtvrtka 2. října na autosalonu v Paříži.

 

Celý článek můžete nalézt zde.

Nyní se však už vše dojednává. V pondělí večer se k tomu vyjádřil důležitý výbor pro průmysl. Chtěl by prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé "flotily" by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut

Pokud by firmy porušily stanovené limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur. Výbor se také dohodl, že by si unie měla stanovit dlouhodobý cíl ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Obecně by se státy daly ve vztahu k návrhu EK rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.

Podle diplomatických zdrojů ČTK by pozice, kterou navrhuje parlamentní výbor, mohla být blízká české. Při vyjednávání na úrovni států ale nyní hlavní role spočívá na dvou zemích - Německu a Francii, které mezi sebou musí nejprve najít nějaký kompromis.

Ekologická Fabia Greenline

Fabia s označením Greenline je dostupná výhradně s motorem 1,4 TDI. Cena ekologické Fabie hatchback činí 402 900 korun, kombík je o dvacet tisíc korun dražší. Oproti běžné verzi tedy Škodovka logicky nechce, aby zákazníci připláceli.

Fabia Greenline - hybrid to sice není, ale má nižší spotřebu a emise Co2.:. Fabia Greenline - hybrid to sice není, ale má nižší spotřebu a emise Co2.

 

Celý článek naleznete zde.

Dá se čekat, že nějaký konkrétní návrh by na stůl mohly položit ještě letos, tedy za francouzského předsednictví. Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům.

"Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí," uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace v prohlášení zaslaném ČTK.

Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude "odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám".