Opel jej bude jako součást nadstandardního vybavení od podzimu montovat do modelů Insignia.

Automobilka tvrdí, že technologie je ve světě unikátní. Kamera s vysokým rozlišením, která není větší než mobilní telefon, se prý zaměřuje na kulaté dopravní značky, které dokáže při dobré viditelnosti rozpoznat na 100 metrů. Když nějakou najde, dokáže přečíst i číslo upozorňující na omezení rychlosti nebo symbol zákazu předjíždění.

Kamera dokáže během sekundy pořídit 30 snímků, které porovnává se vzorovými obrázky uloženými v její paměti. Pokud najde shodnou značku, rozbliká se příslušná kontrolka na přístrojové desce. Řidič tak má neustále přehled o tom, jakou rychlostí smí jet, byť by předtím příslušnou značku přehlédl.

Tento pomocník nám přijde víceméně zbytečný. Pochybujeme, že to sníží nehodovost a navíc blikání kontrolek zřejmě nebude pro řidiče ničím příjemným..

Signalizace nejvyšší povolené rychlosti - rychlost by si měl řidič hlídat sám, podle nás je toto řešení zbytečné.:. Signalizace nejvyšší povolené rychlosti - rychlost by si měl řidič hlídat sám, podle nás je toto řešení zbytečné. Foto: Opel

Kromě toho je součástí nového systému takzvaný "asistent vychýlení z jízdního pruhu". Gongem a blikáním kontrolky upozorňuje kamerová technologie řidiče na neúmyslné přejetí některé z postranních čar. Tuto technologii nicméně už několik let mají například automobily skupiny PSA.

Vzhledem k tomu, že na základě příslušné konvence z roku 1968 je systém dopravního značení v mnoha zemích prakticky totožný, může německý výrobce automobilů směle oznamovat, že Opel Eye funguje až v 80 zemích.

Signalizaci vybočení z jízdního pruhu považujeme za technologii, která může zabránit dopravní nehodě.:. Signalizaci vybočení z jízdního pruhu považujeme za technologii, která může zabránit dopravní nehodě. Foto: Opel

"Vidoucí auto, které řidiče varuje před možnými riziky, je jen prvním krokem v naší strategii předcházení nehodám," řekl šéf Opelu Hans Demant.

Opel Eye se má na trhu objevit na podzim tohoto roku. Zatím bude dodáván jen do Insignií, které ve střední třídě konkurují například Škodě Superb, a bude se za něj platit navíc. V budoucnu se mají "oka" prodávat i v jiných modelech automobilky se sídlem v západoněmeckém Rüsselsheimu.

Firma, která je součástí skupiny General Motors, přitom údajně pracuje na další technologii, díky níž mezi sebou budou automobily "komunikovat". Například upozorní na předjíždějící vůz, pokud se nachází v takzvaném mrtvém úhlu.

Nejde o nic nového. Upozornit na automobil či motocykl v mrtvém úhlu ale již několik let "umí" automobily značky Volvo.