Sami, než se ještě zaregistrujeme v přilehlém stánku VW jako účastníci mezinárodní novinářské prezentace a prvních testovacích jízd s tímto vozem, novinku rovněž zvědavě obhlížíme.

A pozornosti neuniká, že se vzhlédla v jiném, už velmi úspěšném modelu na trhu, Mercedesu CLS. Oslovuje nás totiž podobná silueta, čtveřice dveří i čtveřice sedadel. Není pochyb o tom, že nová verze passatu obdobně jako uvedený mercedes v sobě snoubí geny sportovního vozu a sedanu, a to především dynamikou a komfortem.

Větší, ale pro čtyři

Jak už jsem naznačil, novinka, postavená na podvozku passatu, na sebe strhává pozornost dynamickým a atraktivním designem. K tomu mu dopomohlo celkové zvětšení vnějších rozměrů proti běžnému passatu, byť rozvor – 2 711 mm – zůstal shodný. Karosérie je o 31 mm delší (4 796 mm) díky protažení předních převisů.

Interiér je založen na pečlivém výběru kvalitních materiálů a špičkovém dílenském zpracování..: Interiér je založen na pečlivém výběru kvalitních materiálů a špičkovém dílenském zpracování.foto: Právo/Jaroslav Šimek
Podtrhnout podobu kupé se podařilo zvlášť snížením výšky dokonce o 50 mm (1 420 mm), ale také jeho větším „rozkročením“: na šířku získal vůz 36 mm (1 856 mm). Obdobně byl pozměněn také rozchod kol: vpředu dostal navíc 11 mm (1 533 mm) a vzadu 16 mm (1 557 mm). Zkušenost z jízd napověděla, že i to má zásluhu na ještě lepší řiditelnosti vozu.

Díky souhře těchto hodnot se z běžného passatu vyklubalo široce rozkročené kupé, z něhož dojem je umocněn širokou maskou chladiče, světlomety hodně zasahujícími do boků, vysokými boky s nízkými bočními okny.

A to si uvědomíte i uvnitř, neboť sedíte o 15 mm níže než ve výchozím passatu. Vzadu pak přitahují zajímavě tvarovaný nárazník, rozměrné koncové svítilny a nepřehlédnutelná odtrhová hrana víka kufru.

Výrazný znak přídě – široká maska chladiče a do boků protažené světlomety..: Výrazný znak přídě – široká maska chladiče a do boků protažené světlomety.foto: Právo/Jaroslav Šimek

V interiéru řidiče upoutají některé odlišnosti na přístrojové desce, jako jsou jiné ovladače, duální klimatizace a ještě propracovanější navigace RNS 510 s dotykovou obrazovkou. Exkluzivitu interiéru zvyšují použité materiály: nové dekory, kvalitnější textilie a nechybí ani kombinace, kde se o slovo hlásí kůže a dřevo. Zpracování je na špičkové úrovni.

Avšak největší změnou v kabině ve srovnání s „klasickým“ passatem je, že v CC se cestuje ve čtveřici. Dvojice cestujících vzadu je oddělena konzolou s velkou loketní opěrkou, jenž může v útrobách posloužit k uložení drobností a nese i držáky nápojů. Místa vzadu je na rozdávání, pochvalovat si to lze zvlášť v oblasti nohou a kolen, avšak na jednu věc je třeba dát pozor.

Dlouháni s výškou nad 185 cm zde budou poněkud limitováni. To ovlivňuje zaoblení karosérie. Místa je tu však rozhodně více než v klasickém dvoudveřovém kupé, které navíc neposkytuje příliš pohodlí při nastupování a vystupování ze zadních sedadel.
Změnou karosérie příliš neutrpěl objem kufru: zmenšil se o 40 l na stále solidních 535 l.

Dvěma koncovkami výfuku je doprovázena šestiválcová verze..: Dvěma koncovkami výfuku je doprovázena šestiválcová verze.foto: Právo/Jaroslav Šimek

Celkově vzato to všechno vytváří dojem komfortního kupé, jak si lze ostatně odvodit z označení CC (Comfort Coupé).


Výjimečností je řada hi-tech prvků

Lane Assist

Aktivní systém pro udržování směru v jízdním pruhu automatickým pootočením volantu srovná směr jízdy, kdykoliv Passat CC neúmyslně opouští svůj jízdní pruh. Tím se dosahuje podstatného zvýšení pohodlí a bezpečnosti, protože asi 14 procent nehod je způsobeno vozem, který vybočí z jízdního pruhu.

Dynamic Drive Control

Nové adaptivní řízení podvozku volkswagenu kombinuje u jediného vozu sportovnost kupé a komfort odpovídající špičkovému sedanu. Zároveň s dokonalým naladěním tlumení v zavěšení kol byl naladěn i systém řízení. Adaptivní řízení podvozku nabízí tři režimy: „Normal“, „Sport“ a „Comfort“.
Park Assist Jde o nový systém pro podporu parkování, který na pouhé stisknutí tlačítka automaticky zavádí Passat CC do parkovacího místa. Řidič přitom nemusí řídit volantem, ovládá jen pedál plynu a brzdy.

Automatic Distance Control

Passat CC automaticky brzdí a zrychluje podle toho, jakou rychlost udržuje řidič před ním. Díky zařízení „Front Scan“ tento systém také zabraňuje čelnímu nárazu. Monitoruje totiž vzdálenost od vozidla, které je před Passatem CC, a v kritických situacích s předstihem preventivně nastavuje brzdy do stavu pohotovosti, čímž zajišťuje funkci zkracování brzdné dráhy (AWV).


Další technologické novinky

Passat CC navíc nabízí přehlídku řady dalších detailnějších inovativních řešení. Jedním z nich je unikátní systém stahování bočních oken, který zcela eliminuje plochy, na nichž by se mohl brzdit vzduch proudící okolo vozu.

Neméně významná je i regulace mikroklimatu sedadel vozu (active climate seat – sedadlo s aktivní klimatizací) – zatím známá pouze z phaetonu. V letních měsících zajišťuje sedadlo s aktivním klimatem znatelné zvýšení komfortu při dlouhých cestách.

Další novinkou je samozacelující pneumatika Continental nové konstrukce: velmi pružná gumová směs obalí vzniklý cizí předmět a zabraňuje „ucházení“ pneumatiky – dokonce i poté, co je cizí předmět odstraněn. Bezpečnost také zvyšuje až osm airbagů, elektronický stabilizační systém ESP a mimořádně pevná karosérie.

Volkswagen Passat CC

.: Volkswagen Passat CCfoto: Volkswagen

Pětice motorů

Celkem je pro Passat CC určeno pět typů motorů, a to výhradně s přímým vstřikováním. Zážehové s označením TSI a FSI tvoří trojice, přičemž základem je přeplňovaný čtyřválec 1.8 TSI o výkonu 118 kW. Tento vůz si celkem zaslouženě může získat značnou oblibu, neboť se prokazuje dobrými dynamickými parametry a kultivovaností.

Ve hře je dále dvoulitr TSI (147 kW) a šestiválec 3.6 V6 FSI (220 kW), s nímž jsme absolvovali další zkoušku. Uchvátil nás sametovým chodem. Je výhradně dodáván se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG a také pohonem všech kol 4 Motion.

Volkswagen Passat BlueMotion.: Volkswagen Passat BlueMotionfoto: Volkswagen

Je to neobyčejně tichý rychlík, kterému v dalšímu rozletu brání na hranici 250 km/h elektronický omezovač. Jízdní vlastnosti této verze patří k vrcholným. Ale neurazí ani spotřebou: běžnou, byť dynamičtější jízdu doprovázely hodnoty do 12 l benzínu na 100 km.

Další agregáty zastupuje dvoulitrový diesel TDI s technikou common-rail o dvou výkonových verzích (103 kW a 125 kW). Ten první jsme měli také pod drobnohledem, rozhodně si na jeho živost nelze stěžovat.

Čím však uhrane nejvíce, to je spotřeba – bere si v průměru jen 5,8 l nafty na 100 km. Tento motor společně s benzínovými 1.8 TSI a 3.6 V6 FSI se objeví v nabídce jako první – k nim se proto vztahuje i naše tabulka.

Motory pro start VW Passat CC na trh
Typ
1.8 TSI
3.6 V6 FSI
2.0 TDI
motor
přeplňovaný
zážehový čtyřválec
zážehový šetiválec
přeplňovaný vznětový čtyřválec
zdvihový objem (cm3)1798
3597
1968
nejvyšší výkon (kW/ot.min.1)118/5000
220/6000
103/4200
nejvyšší toč. moment (Nm/ot.min.1)250/1500-4200
350/2400-3500
320/1750-2500
zrychlení 0–100 km/h (s)8,6
5,6
9,8
nejvyšší rychlost (km/h)222
250
213
kombinovaná spotřeba (l/100 km)7,6
10,1
5,8

Na český trh vstoupí VW Passat CC začátkem září. Cena zatím nebyla stanovena, avšak dá se očekávat, že odrazový můstek bude někde mezi 750–800 tisíci korunami.