Průzkum GE Money Auto se uskutečnil kromě Česka také v Německu, Polsku, Maďarsku a Rumunsku. V každé zemi se jej zúčastnilo přibližně 600 respondentů.

Vyplynulo z něj, že nejčastěji porušují dopravní předpisy Němci a Poláci. Téměř 70 procent z nich přiznalo, že občas nedodržuje povolenou rychlost. Naopak neukázněněji údajně jezdí Maďarové a Rumuni, kde se k přísnému respektování pravidel hlásí devět řidičů z deseti.

A jak vypadá chování českých řidičů a řidiček? Pro českého řidiče-muže je řízení relaxace, rád také v autě poslouchá hudbu, vyřizuje telefonáty a dokonce konzumuje potraviny. V případě žen-řidiček je situace odlišná: polovina z nich přiznala, že je pro ně řízení stresující. Také se více než muži zaměřují na čistotu svého vozidla a obvykle v něm nejedí.

Hudbu v autě poslouchá 80 procent českých řidičů. Ještě mnohem náruživější v poslouchání hudby v autě jsou Němci – reprodukovanou hudbu si pouští devět z deseti řidičů. Němci v autě také nejčastěji zpívají a poslouchají dopravní zpravodajství. Naproti tomu Poláci častěji než v ostatních zemích dávají přednost mluvenému slovu.

Rumuni flirtují, české ženy nadávají

Rumuni prý v autě předstihují ostatní ve flirtování s ostatními řidiči nebo chodci. Maďarští řidiči za jízdy nejvíce ze sledovaných zemí holdují telefonování a stravování. Češi jsou přeborníci v nadávání za volantem. Přiznávají se k tomu dvě třetiny naší populace. Překvapivě častěji za volantem nadávají ženy než muži.

Zajímavé je srovnání názorů mužů a žen v České republice na to, jak kdo řídí. Každý druhý muž je totiž přesvědčený, že pánové jsou lepšími řidiči než dámy. Více než polovina žen naopak tvrdí, že ženy řídí daleko bezpečněji. Obě pohlaví se shodují v tom, že nejhoršími řidiči jsou starší pánové v klobouku.

Řidičský průkaz vlastní v České republice dvě třetiny dospělých. Nejvíce řidičů je v Německu, kde v této věkové skupině řídí osm lidí z deseti. Zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá Češka. Muži také začínají jezdit v průměru o rok dříve než ženy.

Řidičské oprávnění čeští řidiči v průměru získali v 21 letech, zatímco dnešní mladí to stíhají již ve věku dosažení plnoletosti. Za posledních 30 let se tak věková hranice získání řidičského průkazu snížila o tři roky.

Ve všech sledovaných zemích je nejčastějším důvodem pro jízdu autem cesta do práce a zpět. „Tento důvod pro jízdu autem uvádí hned 41 procent Čechů. Češi také výrazně více využívají automobil pro jízdu na dovolenou nebo na svou chatu,“ říká Jan Hrubý z GE Money Auto.