Automobily v Číně nemají zrovna dobrou pověst. Jen výrobky evropských a japonských automobilek se snaží alespoň zachovat jakousi základní strukturu kvality a bezpečnosti.

V případě čínských výrobců se však jedná jen o to, aby prodali co nejvíce automobilů za co nejnižší cenu. Výrobci zcela nepokrytě říkají, že automobily pro čínský trh jsou velmi nebezpečné, protože žádné požadavky na ochranu posádky nebo dokonce chodců v Číně nejsou přijaty. Do Evropy pak budou proudit modely speciálně upravené s výztužemi po celé karoserii, aby dokázaly splnit potřeby crashtestů.

Ani policisté nejsou v bezpečí.:. Ani policisté nejsou v bezpečí.

A právě tento nedostatek se nyní projevil v celé své šíři. Na namrzlých vozovkách se nákladní automobily, které už od pohledu nesplňují ani ty nejzákladnější technické předpisy, převracejí a smetou s sebou osobní vozy. Podle informací ze serveru China Car Times jsou silnice na pokraji kolapsu, protože tamní vozový park prostě není stavěný na to, aby dokázal zvládnout toto počasí.

BLOG: Do Číny, aneb dva roky jezdím bez nehod

Několik fotografií z Číny pak ukazuje, jak to dopadne, když se střetne osobní vůz s vozem nákladním. Je pravda, že ani evropská auta by nebyla zrovna bezpečná, když bych do nich narazil plně naložený náklaďák, ale když to srovnáme s nárazovými testy...

Kamióny na silnicích jsou velmi často jen těžko fungující herky. Zabrzdit na ledu pak znamená okamžitý smyk.:. Kamióny na silnicích jsou velmi často jen těžko fungující herky. Zabrzdit na ledu pak znamená okamžitý smyk.

Crasth testy pro Evropu

Bezpečnost vozidel z Číny se ukázala ve dvou případech crash testů, které provedla nezávislá organizace německého autoklubu ADAC. Jako první byl proti překážce poslán model Landwind, což není nic jiného, než kopie Opelu Frontera. Landwind po něm proslul jako jedno z nejnebezpečnějších aut současnosti.

ADAC provedl nárazovou zkoušku, která dopadla pro vůz a posádku katastrofálně. Přední část se totálně zbortila včetně A sloupku a co bylo asi nejhorší, sloupek řízení se vysunul až k hlavě řidiče. Dovozce se hájil, že podmínky testu nebyly regulérní, ale stejně začal instalovat do přední části karoserie výztužný rám.

Landwind SUV po crash testu v německém autoklubu ADAC:. Landwind SUV po crash testu v německém autoklubu ADACfoto: Changan

Druhým testovaným vozem byl Brilliance BS6. Při čelním nárazu se pedálová skupina posunula o neuvěřitelných 31 cm do prostoru posádky. Jenže to není nic s tím, že na přístrojové desce byl zaznamenán posun 20 cm!

Briliance BS6 v nárazovém testu ADAC:. Briliance BS6 v nárazovém testu ADACfoto: ADAC

Následkem toho se pohnul i volant, který atakoval řidičovu hlavu a airbag pak vystřelil zcela mimo své pole působnosti. Dveře po nárazu nešly otevřít a na řadu musely přijít pneumatické nůžky. Výrobce se však dušuje, že testovaná byla čínská verze a pro Evropu přijde bezpečnostně "nezávadný“ vůz.