Podle ředitele sekretariátu svazu Pavla Tunkla odhad vychází z předpokládaného hospodářského růstu v ČR v letošním roce a koresponduje s loňskými prodejními výsledky. Loni rostl prodej nových osobních a lehkých užitkových aut dohromady o 12 procent na 194 580 vozů.

Například Volkswagen čeká díky rozjeté ekonomice vyšší tempo prodeje užitkových vozů, které by mělo pomoci překonat hranici 5000 vozů. U osobních aut se prodej podle mluvčího Jana Klímy nebude příliš lišit od roku 2007. "Možná uvidíme pomalejší rozjezd u firemní klientely vzhledem k daňovým změnám, ale pak předpokládáme návrat zhruba na stav roku 2007. Luxusní značka Audi pak očekává další zvýšení prodeje nad loni dosaženou třítisícovou úroveň.

Smělé plány značek

Některé značky v tuzemsku očekávají ještě vyšší nárůst. Například BMW očekává zvýšení prodeje nových vozů a ojetých aut v programu BMW Premium Selection o více než 20 procent. "Domníváme se, že největší zájem bude o model BMW X5, který je nyní v nabídce i s motorem 3,0 sd o výkonu 286 koní. Standardně nejsilnější zastoupení v prodejích by měla mít následně řada 3 včetně modelu X3, následovaná řadou 5," řekl marketingový ředitel Petr Minařík.

Prodeje automobilů v dalších zemích
Prodeje automobilů v ČR
V Polsku už není nejprodávanější Škoda, nyní vede Toyota
Celosvětové prodeje vede Toyota
V Japonsku se prodalo nejméně aut za 35 let
V USA vede GM před Toyotou a Fordem

Francouzský Renault, který loni během roku nepředstavil žádný klíčový model, chce letos prodej výrazně zvýšit. K tomu má dovozci pomoci na konci minulého roku představená Laguna a Twingo i Clio Grandtour a Grand Modus, které vyjedou v únoru. Od dubna prodej podpoří nové Kangoo a nový podvozek sřízením všech kol Active drive na modelu Laguna. "V druhé polovině roku přijdou na řadu další strategické modely, jako například Dacia Sandero, nový Megane, Laguna coupe a jiné," uvedla mluvčí Jitka Skaličková.

Slovensko je na tom podobně

Přibližně stejné růsty se očekávají i na Slovensku. To stejně jako Česká republika dlouhodobě vykazuje růst prodejů automobilů. Ovšem dovoz ojetých automobilů v loňském roce na Slovensku poprvé převážil nad prodejem nových vozů.

Dovoz ojetin stoupl zhruba o pětinu na 87 677 vozů, zatímco registrace nových automobilů se zvýšily pouze o šest procent na 83 255 vozů. Údaje zahrnují osobní a malé nákladní automobily

Největší podíl na trhu s novými automobily na Slovensku si loni udržela česká Škoda Auta, která v zemi prodala 17 963 nových vozů. Její tržní podíl nicméně klesl o 5,64 procentního bodu na 21,58 procenta. Na druhé místo se propracoval Peugeot s podílem 7,28 procenta, za kterým následoval Citroën se sedmi procenty. Tyto dvě francouzské značky tak odsunuly na čtvrtou příčku německý Volkswagen.