Chybou motoristy zahynulo v loňském roce na přechodu 16 lidí, 197 chodců bylo těžce zraněno. V letech 2003 až 2005 byl počet mrtvých vždy kolem dvaceti. Taková je situace na českých přechodech. Jenže Ministerstvo hodlá zvednou kredit českých silnic (vždyť jsou také statistikami označovány za šesté nejnebezpečnější v Evropě) a budovat především takzvané bezpečné přechody.

Podle informací ministerstva budou tyto přechody v noci osvětlené, nebo upozorní na řidiče, že chodec vstoupil do vozovky. Informuje o tom ministerstvo na svých internetových stránkách.

Princip chystaných bezpečných přechodů vychází z několika základních pravidel - vidět a být viděn, vhodná ergonomie přechodu, včasné varování řidičů. Ve večerních a nočních hodinách tak bude přechod osvětlen barvou odlišnou od okolního veřejného osvětlení. Pomoci má také takzvaná aktivní detekce a indikace chodce. Systém sám pozná, kdy chodec vstupuje na přechod, a upozorní na to řidiče například osvětlenou značkou.

Tento způsob je podle vnitra vhodný zejména v místech, kde řidiči často porušují předpisy a například parkují tak blízko přechodu, že z jedoucího vozidla je těžké chodce vidět.

Stačí i barevné pruhy

Nové přechody by také měly být zvýrazněny metodou 3D. Ta spočívá v jednoduché úpravě zebry kombinací tvarů a odstínů červené barvy. Díky nim mají řidiči dojem, že se blíží k prostorového překážce na jinak ploché vozovce.

Řidiči by se také měli na přechodech setkávat s pásy červeného povrchu dlouhými 20 metrů. Červená barva upozorní řidiče na blížící se kritické místo. Drsnější povrch pásu také zkracuje brzdnou dráhu aut až o 33 procent. Tyto pruhy se už začaly v některých městech dělat.

O tom, kde ministerstvo vezme peníze na stavbu těchto drahých přechodů, zatím není rozhodnuto.