Hlavní obsah

Jízdní doby na českých silnicích se zkrátily o desítky minut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za posledních 17 let se jízdní doba na většině hlavních tahů v České republice zkrátila díky novým úsekům dálnic o desítky minut. Vyplývá to z analýzy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nejvíce času získali řidiči na trasách Praha - Ostrava (52 minut) a Praha - Rozvadov (37 minut).

Článek

Naopak vůbec si nepolepšili Jihočeši, neboť na cestu z Budějovic do Prahy dnes potřebují stejně času jako těsně po roce 1989.

K rychlejšímu spojení s hlavním městem pomohly Ostravě především nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. Protože v současné době finišuje stavba dálnice D47, která se v budoucnu spojí s D1, ušetří řidiči v roce 2010 na trase do Ostravy dalších 20 minut oproti dnešku.

Výrazně si již nepolepší řidiči jedoucí směrem na Rozvadov, kde je celá dálnice hotova. Zatímco v roce 1990 končila dálnice z Prahy po 28 kilometrech u Berouna, nyní je možné po dálnici cestovat až na německou hranici. Díky nové dálnici se dnes cestuje výrazně rychleji také mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Prahou.

Jízdní doba podle dálničního značení (nikoli z centra do centra)
TRASA199020072010
Praha - Ostrava3 h 43 min2 h 51 min2 h 30 min
Praha - Rozvadov1 h 47 min1 h 10 min1 h 10 min
Praha - Cínovec/Petrovice1 h 15 min58 min42 min
Praha - Hradec Králové1 h 4 min47 min42 min
Praha - České Budějovice1 h 43 min1 h 40 min1 h 16 min
zdroj: ŘSD

Naopak Jihočeši stále na výrazné zlepšení spojení s hlavním městem čekají. Podle propočtů ŘSD se dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi jezdí rychleji o pouhé tři minuty než v roce 1990. Nové kilometry dálnice D3 by měly v roce 2010 přidat ke třem minutám necelou půlhodinu, po dokončení celé jihočeské dálnice slibuje ŘSD úsporu až 40 minut. Termín dokončení stavby je však nejistý.

Spolu s vylepšením dopravní infrastruktury se na zrychlení cestování podepsalo i zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 130 kilometrů za hodinu v roce 1997. Do té doby mohla jezdit auta po dálnicích maximálně rychlostí 110 kilometrů za hodinu. Důležitou roli při zkracování jízdních dob hraje podle analýzy také kvalitnější vozový park.

Někteří řidiči jezdící pravidelně na měřených trasách se však mohou nad údaji ŘSD pouze pousmát. Zjednodušení přiznává i ředitel ŘSD Alfred Brunclík. "Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat," řekl. Podle něj jde o prostý výpočet, který připomíná, jak se za poslední léta změnila česká dálniční síť.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám