Začátky agregátu nebyly vůbec jednoduché. Porodní bolesti rotačního sférického pístu byly opravdu ohromné a především technika utěsnění třech spalovacích prostorů byl tak komplikovaná, že trvalo sedm let, než se dostal motor do prvního sériového vozu NSU Wankel Spider. Už čtyři roky předtím stejná značka ale představila koncept Prinz s tímto motorem.

Postupem času začali experimentovat s tímto agregátem různé automobilky - Mercedes-benz, Citroën, Alfa-Romeo či Mazda. A právě poslední jmenovaná si vzala tuto techniku za svou a snaží se agregát přizpůsobit, aby jeho nemoci byly alespoň eliminovány. Dnes se tak můžeme u nás setkat s Wankelovým motorem ve voze Mazda RX-8, ale v Japonsku jezdí s agregátem více modelů.

Kolem dokola

Základní myšlenkou Wankelova motoru je, že se zde nepřevádí posuvná síla na rotační a nedochází tak k velkým mechanickým ztrátám. Píst musí kroužit v ose stejné nebo alespoň rovnoběžné s osou klikového hřídele, v našem případě jí nazývejme spíš hřídelí sběrnou, či osou odběru výkonu.

Kompletní spalovací oběh ve Wankelově motoru. Zleva: sání, komprese, expanze a výfuk. (Foto Mazda. Kliknutím na obrázky je zvětšíte do původní velikosti)

Píst je umístěn tak, aby pracoval ve sférickém krouživém pohybu. Během tohoto cyklu se na stranách sférického trojúhelníku promítnutého do roviny vytvářejí postupným utěsňováním kompresní/spalovací prostory. Směs se do spalovacího prostoru dostává a jako spaliny odchází pryč soustavou postupně se odkrývajících sacích a výfukových kanálů.

Výhody a nevýhody

Jak jsme již řekli, zásadní výhodou je zvýšení mechanické účinnosti agregátu. tím se také mohly zvýšit otáčky motoru. V závislosti na tom se i zvedá litrový výkon. Jako příklad si vezměme Mazdu RX-8, která z "dvouválce" o objemu 2x654 ccm dokáže vymačkat až neuvěřitelných 170 kW při 8200 ot./min.

Na našem trhu jediným prodávaným modelem s Wankelovým motorem je Mazda RX-8 se 141 nebo 170 kW. (Foto Mazda. Kliknutím na obrázky je zvětšíte do původní velikosti)

Nevýhoda je jen jedna, ze které vychází pak několik dalších. systém utěsnění motoru je totiž velmi komplikovaný, a to znamená, že motor spaluje dost oleje. U Mazdy RX-7 se dokonce říkalo, že "žere tolik oleje co benzínu." Ani RX-8 na tom není nejlépe. Navíc vysoká rychlost otáček motoru dává palivu jen málo času na spálení, což opět zvyšuje emise. Také spotřeba dost radikálně roste. Ale Mazda stále motoru věří a připravuje již další generaci, která by měla všechny nedostatky odstranit.