Opatření vyvolává bouřlivé debaty. Postihuje totiž hlavně starší dieselové vozy bez výfukových filtrů a benzinové buď bez katalyzátoru nebo jen s řízenými katalyzátory první generace. Jejich majitelé budou muset počítat se zákazem vjezdu do centrálních částí měst.

První ekologické zóny vzniknou od 1. července ve spolkové zemi Bádensku-Württembersku, mimo jiné ve Stuttgartu, Ludwigsburgu, Leonbergu, Schwäbisch Gmündu a Ilsfeldu. Většina německých měst ale zavedení plánuje až příští rok.

Do centra na zelenou

Kdo bude chtít autem vjíždět do chráněných pásem, musí si u zkušeben obstarat speciální nálepky na přední sklo. Zelená bude pro nejmodernější vozy, červená a žlutá pro starší, které ještě bude možné do zón vpustit.

Mimo jiné autokluby protestují, že nálepku nedostanou auta s řízenými katalyzátory, kterých je v Německu téměř pět miliónů. Odhaduje, že žádnou "propustku" do ekologických zón nedostane ze 46 miliónů registrovaných vozidel až sedm miliónů. Ohrazují se také některé spolkové země.

První průzkumy ukazují také na nevoli občanů; 75 procent dotazovaných to považuje za byrokratický nesmysl, pro devět je to příliš komplikované a jen 15 procent si myslí, že konečně bude vzduch lepší.

Pozor na pokutu

Vládní předpis neurčuje, jak velké zóny mohou města vyhlašovat. Je poměrně benevolentní a některé obce zvažují, že bude pro majitele nálepek určité barvy platit jen v některých denních hodinách. Za neoprávněný vjezd do pásma může řidič dostat pokutu až 40 eur (1100 korun).

Hamburk zatím o zavedení ekologické zóny neuvažuje, zatímco například Berlín nebo Frankfurt nad Mohanem od příštího roku ano. Na vjezd do těchto pásem upozorní řidiče zvláštní čtyřúhelníkové bílé značky s červeným kruhem a nápisem Umweltzone. Podobně to zvažují i Drážďany, Lipsko, Mnichov, Hannover, Essen, Düsseldorf či Kolín nad Rýnem.

I když je možná ještě brzy, německá média poukazují na to, že v případě přísného výkladu pravidla se jím budou muset řídit také automobilisté ze zahraničí a vyhledat německé zkušebny. Ústav německého hospodářství (IW) v Kolíně nad Rýnem soudí, že nová směrnice zřejmě donutí mnohé řidiče, aby se zbavili starého auta a pořídili si novější.

Zvýšené hodnoty jemného prachu se obvykle vyskytují u hlavních silnic a v autoprovozu vznikají mimo jiné třením pneumatik nebo řadicích a brzdných systémů. Chystané směrnice EU zvažují hodnotu 25 mikrogramů jemného prachu na metr krychlový jako cíl pro rok 2010.