Článek
Je zde několik automobilek, které se mají z čeho těšit, jako je třeba Lexus či Suzuki. Jenže jejich nárůsty prodejů byly zaznamenány spíš v zemích, které se neangažují na nejvyšších příčkách prodejů. Pokud budeme brát Evropu po jednotlivých zemích, musíme například upozornit na slábnoucí prodeje ve Francii, kde v roce 2005 proti roku 2004 prodalo o 4,7 % více osobních automobilů a meziroční změna 2005/2006 pak činila záporných 3,3 %.
Registrace nových osobních automobilů ve vybraných zemích EU v ks | |||
země | rok 2006 | rok 2005 | změna (%) |
Rakousko | 308 594 | 307 915 | +0,2 |
Francie | 2 000 549 | 2 067 789 | -3,3 |
Německo | 3 467 961 | 3 342 122 | +3,8 |
Itálie | 2 321 099 | 2 237 444 | +3,7 |
Španělsko | 1 499 032 | 1 528 877 | -2,0 |
Velká Británie | 2 344 864 | 2 439 717 | -3,9 |
Polsko | 239 038 | 235 504 | +1,5 |
Slovensko | 59 084 | 56 916 | +3,8 |
Česká republika | 123 987 | 127 376 | -2,7 |
Zdroj: ACEA |
Pozn: Údaje ACEA a českého Auto SAP se liší. Je to dáno rozdílným přístupem k zahrnování automobilů do statistik.
Ani nejsilnější automobilový trh v Německu nemůže být spásou pro automobilky. Předminulý rok i přes recesi narostl tamní prodej o 3,3 %, rok 2006 byl silnější o 3,8 %. To není zrovna extrémní nárůst, který by byl pro "chátrající" ekonomické ukazatele automobilek ideální.
Po výrobcích
Opět se ukazuje, že koncern Volkswagen v Evropě drží pevně otěže. Všechny hlavní značky se objevují v černých číslech, včetně již odepisovaného seatu. VW tak v Evropě registrovalo 2 914 738 majitelů, což je o téměř milión lidí více, než u druhého koncernu PSA.
Registrace nových osobních automobilů v EU podle koncernů (v ks) | |||
koncern | vozů 2006 | vozů 2005 | změna (%) |
VW Group | 2 914 738 | 2 745 494 | +6,2 |
PSA Group | 1 942 610 | 1 985 717 | -2,2 |
FORD Group | 1 560 001 | 1 576 981 | -1,1 |
GM Group | 1 502 734 | 1 540 854 | -2,5 |
RENAULT Group | 1 264 946 | 1 420 097 | -10,9 |
FIAT Group | 1 116 764 | 949 678 | +17,6 |
DaimlerChrysler | 911 810 | 903 557 | +0,9 |
TOYOTA Group | 836 572 | 765 936 | +9,2 |
BMW Group | 784 598 | 770 503 | +1,8 |
NISSAN | 297 585 | 341 929 | -13,0 |
HYUNDAI | 280 710 | 299 244 | -6,2 |
HONDA | 252 679 | 238 391 | +6,0 |
MAZDA | 245 833 | 225 962 | +8,8 |
SUZUKI | 217 830 | 193 240 | +12,7 |
KIA | 212 358 | 232 004 | -8,5 |
MITSUBISHI | 124 758 | 136 727 | -8,8 |
MG ROVER Group | 7 787 | 46 216 | -83,2 |
Zdroj: ACEA |
Z koncernu Ford dělá manažerům vrásky Jaguar, který se propadl o více než 11 procent, což je ještě větší ztráta, než všichni očekávali. Snad se tento rok stane pro britskou automobilku zlomovým s uvedením následovníka řady S-Type [celá zpráva], jinak to bude mít Jaguar nahnuté.
Jako další velká překvapení bychom rádi vypíchli nárůst prodejů Fiatu o 22,1 %, Alfy Romeo o 12,2 % a například také japonského Lexusu. Ten dokázal zvýšit prodeje o neuvěřitelných 72 %. Velkou úlevu také jistě cítí v Saabu, kde nárůst o téměř deset procent znamená konečně vyšší zisky.