Správné trávení má za následek i postupné uvolňování živin, a tedy i optimální elán a radost do života. Co je ale nejdůležitější, může se podepsat i na štíhlosti lidského pasu.

Trávicí dysfunkce způsobují nadýmání, zácpy, bolesti, pocity nepohodlí a v některých případech s tím spojené i přibývání na váze. Jak si nejvíc dráždíme žaludek a podrážíme nohy svému trávicímu systému?

Jíme bez rozmyslu

Rozhodně tehdy, kdy vynecháváme některé z tří hlavních jídel, hladovíme, nebo se rychle ve spěchu přejíme něčím, co pomalu ani nezaznamenáme. V případě, že toto chování je pro vás více než obvyklé, je úbytek na váze téměř nemožný.

Nadýmání může být způsobeno příliš rychlým konzumováním jídla a také jeho nadbytečným množstvím. Jistojistě k němu dojde ještě v kombinaci s popíjením perlivých nápojů a žvýkáním žvýkaček.

Nutriční specialistka Robyn Youkilisová proto vymyslela tříbodový systém, který by měl ve střevech navodit rovnováhu. Pomůže všem, kteří si přejí jednou provždy zhubnout, avšak brání jim v tom zažívací problémy.

„Jediné, co musíte udělat je přemýšlet o tom, co jíte, nebo budete jíst, pořádně dýchat a především žvýkat! A to až 150krát za každým soustem,“ uvádí pro Dailymail.

Přemýšlejte, než se dáte do jídla

Zahnání hladu nebo chuti sladkou tyčinkou, zatímco si čtete časopis nebo koukáte na televizi, nebo ládování se těstovinami při smskování je nejtypičtějším zlozvykem většiny z nás. Jíme, aniž bychom to pomalu věděli. Pokud k tomuto bezduchému stravování máte sklony, mnohem obtížněji dojdete uvědomění, kdy jste syti.

„Lidé méně žvýkají, ani nevědí, že něco jí. To pak může skočit tím, že mají pocit, jako by nejedli vůbec,“ říká Youkilisová. Radí, aby se před každým jídlem člověk zamyslel, co chce jíst, na co má chuť apod. Pokud si to člověk rozmyslí, dá mozek signál žaludku a tělo se připraví na příjem potravy.

Podle odbornice je důležité se zaměřit i na to, jak jídlo konzumujeme a vyhnout se zbytečnému rozptylování. „Vynaložte veškeré úsilí, abyste se soustředili na to, co jíte. Vnímejte chuť konzumovaného pokrmu.“

Dýchejte

„Pomocí několika jednoduchých dechových cvičení si můžete také usnadnit život a zlepšit trávení,“ radí odbornice. Pomalé dýchání umožňuje tělu se uvolnit.

Podle Youkilisové by měl před každým jídlem člověk položit ruku na srdce, nadechnout se zhluboka tak, aby rozšířil břicho, a nádech směřovat do spodní části zad a do stran. Nádech chvíli zadržet, poté rychle a dlouze vydechnout.

Žvýkejte

Ve spěchu moderního života lidé ztratili pojem o důležitosti žvýkání, uvádí výživová specialistka. Ústa jsou totiž prvním místem, kde se započíná důležitý proces trávení. Sliny obsahují důležité trávicí enzymy, které se spustí jen v případě, pokud jídlo v ústech zůstane určitou dobu předtím, než jej spolknete.

Žvýkání také umožňuje tělu přijmout živiny v co největším rozsahu právě díky tomu, že zuby potravu rozmělní. „Pokud lidé tedy potravu jen párkrát přehodí v ústech a spolknou, zabraňují důležitému procesu trávení jídla. To může mít za následek katastrofální řetězec událostí,“ upozorňuje Youkilisová.

Říká, že orgány jsou žaludku „přivolány na pomoc“, aby mu pomohly s trávením nedostatečně rozžvýkané stravy. Tělo spouští zánětlivou reakci a zbavuje se plynu z nestrávené potravy, což způsobuje nadýmání a pálení žáhy.

Někteří odborníci doporučují každé sousto přežvýkat 150krát, Robyn ale radí, aby lidé žvýkali tak dlouho, dokud není ze sousta jemná kaše.