Snaha vyřadit z jídelníčku tuky a nahradit je uhlovodany způsobuje podle Ludwiga hlad a přepne tělo do "módu hladovění". Ve své nové knize Always Hungry? (Pořád hladoví?) vysvětluje, že když se to stane, tělo se bouří a znovu začne kila nabírat, což vede k jo-jo efektu.

Diety zaměřené na nízký obsah tuku, které byly v oblibě v 70. letech, podle Ludwiga "nejen rozdmýchaly epidemii obezity, ale také přispěly ke kardiovaskulárním chorobám".

Představa, že všechny kalorie jsou si rovny, a vysoce kalorické tuky je lepší nahradit jinými kaloriemi, je "opravdu scestná", dodává Ludwig. Touto problematikou se zabývá už 20 let a chce ukázat, že není správný názor, podle něhož je nízkotučná strava pro člověka lepší.

Tělo šetří energii a nehubne

Ve své knize cituje například studii z roku 2012, podle níž lidé spálili denně o 325 kalorií méně, když jedli nízkotučnou stravu, než když konzumovali stravu se středním až vysokým obsahem tuku, kam spadá i středomořská strava. Obsah přijaté energie byl přitom stejný.

To je důsledkem toho, že tělo začne v "módu hladovění" šetřit energetické zásoby, což je pozůstatek dávného boje o potravu z dob, kdy jí byl nedostatek. Tajemství zapuzení hladu na co nejdelší dobu podle Ludwiga spočívá v konzumaci lahodných a vydatných jídel.

Společně s manželkou-šéfkuchařkou vytvořili celou řadu receptů na vhodná jídla, jako jsou například křehké jehněčí nožičky, pastevecký koláč s květákovou náplní či steakový salát s dresinkem z modrého sýra.

Dezerty pak doporučuje přelít domácí čokoládovou omáčkou z tmavé čokolády nebo smetany, ovšem bez přidaného cukru. Příjem cukrů a rafinovaných uhlovodanů doporučuje snížit.

S Ludwigovou teorií souhlasí například londýnský kardiolog a poradce Národního fóra pro obezitu doktor Aseem Malhotra. „Nízkotučná strava se stala jednou z největších katastrof moderní medicíny a podle mě podpořila epidemii obezity. Je čas, abychom přestali počítat kalorie a začali jíst skutečné jídlo," sdělil serveru news.com.au.