Proč se spousta lidí po rozhodnutí, že s kouřením skoncuje, ke kouření opět vrací? „Mají strach,“ říká Jana Peffková, odbornice na protikuřáckou terapii. „A je jedno, zda je to strach z tloustnutí, z abstinence, pocení, nebo nervozity,“ dodává.

Kouření přitom stojí život každého desátého dospělého člověka na světě, což je fakt, ze kterého jde strach daleko větší. Užívání tabáku je nejvýznamnější příčinou předčasných úmrtí v celém světě, kterým lze jednoznačně zabránit prevencí!

„Velkou míru závislosti vyvolává nikotin, kterého kuřák vstřebá asi 1–3 mg z každé cigarety. Po vdechnutí do plic putuje krevním řečištěm do celého těla. V mozku vyvolá do 10 sekund elektrické impulzy, na jejichž konci dochází k uvolnění dopaminu – hormonu dobré nálady, který zklidňuje napětí v mozku. Na principu vylučování tohoto hormonu a změnách určitých struktur v mozku, tzv. receptorů můžeme vysvětlit vznik silné závislosti a stále se zvětšující potřebu příjmu nikotinu z cigaret,“ vysvětluje lékárnice Lucie Stankovičová z Alphega lékárny v Podbořanech.

Záchytný bod

Čím si vynahradit chuť na cigaretu? Pokud vám cigareta přináší tyto „pocity štěstí“, je potřeba si je navodit něčím jiným. Ačkoli to spousta lidí slyší jen velmi nerada, k tomuto pocitu může dopomoci sport a pohyb. Dechová cvičení či inhalace mohou pomoci s počáteční dušností. Důležité je také zavodnění – pravidelný přísun tekutin a šťavnatých potravin, např. zeleniny, ovocných smoothies a podobně. Dobré je před samotným rozhodnutím doplnit tělu látky, které se kouřením dostávají z těla ven – např. zinek. Ten najdete v luštěninách (tykvová jadérka, pšeničné klíčky, cizrna, čočka či fazole).

Dále je vhodná zvýšená konzumace ryb, oříšků, olejů a vitamínu C (ideálně z ovoce). Je dobré zaměřit se na jídlo už u snídaně. Ta vám totiž evokovala ranní cigaretku a tak nějak zasytila. Snídaně by tedy měla obsahovat dostatečné množství sacharidů, které jsou důležité pro regeneraci serotoninu v mozku, bez kterého by mohla vzniknout deprese. Zkrátka je potřeba změnit kompletně životní styl a zbavit se pokud možno všech neřestí, které škodí našemu zdraví (nadměrná konzumace kávy, málo spánku, smažená jídla atd.)

Kouření je společenský problém, který zabíjí

Přestat s kouřením lze v každém věku. Již po čtyřiadvaceti hodinách se plíce začnou čistit a po několika dnech klesá riziko kardiovaskulárních onemocnění až o třetinu.

„Je smutné, že přes pokroky v různých způsobech diagnostiky a léčby zůstává nejúčinnější formou boje proti rakovině plic prevence. Hlavní příčinou vzniku rakoviny plic je kouření, které je v tuzemsku základním společenským problémem, který není dlouhodobě řešen,“ dodává přednosta Kliniky plicních nemocí a tuberkulózy doktor Vítězslav Kolek.

„Nepamatuji za 20 let své práce takový nárůst pacientů jako za poslední rok,“ popisuje Jana Koželská, předsedkyně onkologického sdružení Arcus-onko centrum, nositelka Ceny Olgy Havlové a signatářka Pařížské charty proti rakovině. Úmrtnost na rakovinu je v Česku ve srovnání se zahraničím nadprůměrná. Ročně umírá 27 000 onkologických pacientů. Vysoké jsou i počty nově diagnostikovaných pacientů, kterých ročně přibývá až 80 000. Problém nemocných rakovinou připomíná každoročně 14. května Český den proti rakovině, vyhlášený sdružením Liga proti rakovině.