Čeští vědci objevili další gen, jenž může za metastázy nádorů

Českým vědcům se podařil krok, jenž může usnadnit léčbu rakoviny. Objevili další gen, který způsobuje metastazování nádorů. Doposud byly v souvislosti se vznikem metastáz popsány ty geny, které ovlivňují pohyblivost buněk, jejich schopnost prorůstat zdravými tkáněmi a přežívat v krevním oběhu. Badatelé pod vedením genetika Jiřího Hejnara z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR rozšířili krátký seznam takových genů o takzvaný gen HOPX.

Rakovinová buňka pod elekronickým mikroskopem. Ilustrační foto

Metastázy jsou při nádorových onemocněních hlavní příčinou úmrtí pacientů. Tato vedlejší ložiska nádoru, která jsou rozptýlena ve vzdálených orgánech a tkáních, často odolávají chirurgii, ozařování a jsou málo citlivá i na chemoterapii. Objev Hejnarova vědeckého týmu publikoval už v srpnu mezinárodní odborný časopis Molecular Cancer Research.

"Objevili jsme, že určitý gen, který už byl dříve znám, měl určité účinky, že mimo jiné propůjčuje nádorovým buňkám kapacitu metastázovat. Jinými slovy podívali jsme se na rozdíly v genovém vyjádření buněk, které metastázují, a buněk, jež nemetastázují," uvedl Hejnar. Vědci své poznatky získané ve zkumavkách ověřovali na živých kuřatech. Jejich práce ale zatím zůstane ve fázi základního výzkumu, potrvá totiž ještě mnoho let, než se překloní do klinické praxe.

"Objev je malým střípkem do složité skládačky. Přímá využitelnost směrem k léčení není, ale poznání je cenné třeba pro diagnózu. Je potřeba se podívat, u jakých typů lidských nádorů by gen mohl být," doplnil.

Gen HOPX vyvolával u kuřat vznik metastáz

Gen se doposud spojoval s regulací jiných genů, vývojem srdce a se vznikem některých typů nádorů, avšak ne s metastázemi. Proto, aby vědci zjistili funkci genu HOPX, použili kuřecí nádory, které vyvolali retrovirem. Zkoumaný gen vyvolával vznik metastáz, a pokud se potlačil jeho rozvoj a přestal produkovat bílkovinu, klesla i aktivita metastáz.

Velmi podobnou studii publikovali téměř současně badatelé z americké lékařské univerzity Yale, k pokusům však využili laboratorní myši. Jak Hejnar poznamenal, u myší se tento gen může chovat úplně obráceně, působí proti metastazování. "U myší byly sledovány karcinomy, u kuřat jsme sledovali sarkomy, nádory, které vycházejí z pojivových tkání – vaziva, chrupavky, kosti," dodal.