Navíc nechtějí mít svaly. Chtějí shodit nadbytečná kila nebo být v lepší kondici. Spoustu z nich neláká ani představa, jak cvičí vedle funícího a zpoceného chlapa, který je cítit. A řadě z nich by bylo nepříjemné, kdyby je při cvičení někdo sledoval.

„Mladým krásným děvčatům asi dělá dobře, když po nich chlapi pokukují,“ řekla mi v jednom pražském fitku padesátnice, které jsem se na to ptal. „Pro dámu mého věku, která má na sobě pěkných pár faldíků, už to tak příjemné není.“

Tyto a další důvody způsobily, že v republice začala vznikat fitness centra určená speciálně ženám. Nechtějí z nich vyrábět vysportované svalovce. Snaží se spíš o to, aby si zlepšily kondici a lépe se cítily. Případně zhubly nebo si udržovaly váhu.

SPRÁVNĚ: Ramena dole a lopatky zafixované u hrudníku.

Čím větší výkon ženy podávají, tím víc spalují cukry a méně tuky

FOTO: Zdeněk Dryák, Právo

Nemusím myslet na to, jak vypadám

Sedím proti sympatické šedesátnici, Heleně. Začala se zajímat o cvičení kvůli zdraví. Měla hodně vysoký cholesterol (10 mm/l, normálních je 4,8 až 5 mm/). A potrápilo ji srdce. Z lehké srdeční příhody se naštěstí vyklubala zvláštní alergická reakce.

Zátěžový test ukázal, že je jinak v pořádku. Také jí vadila špatná kondice. Nezvládala třeba dobíhání tramvají a autobusů přijíždějících na zastávku.

Zkoušela držet dietu, ale shodit se jí moc nedařilo. Tak zašla do fitness centra Hany Bany v Praze-Vysočanech. Patří k těm, která jsou určená pouze ženám. Bylo jí příjemné, že se tady nemusí starat o to, jak vypadá, a může se v klidu soustředit na cvičení.

Spalovat tuky, ne cukry

Začínala s chůzí na běžícím pásu a později vyzkoušela řadu dalších přístrojů, včetně módního Power Plate. Líbilo se jí, že si sama určuje, co bude dělat a jakým tempem. Nestál nad ní žádný osobní trenér.

Pokud něco nezvládala nebo nevěděla, zeptala se vyškolených lidí. „To je dobré hlavně proto, aby člověk cvičil efektivně nebo aby si neublížil,“ řekla mi.

„Důležitá je třeba správná míra zátěže a správná tepová frekvence, která s ní souvisí,“ vysvětluje Stanislava Chramostová, instruktorka z Hany Bany.

„Čím větší výkon ženy podávají, tím víc spalují cukry a méně tuky. Ale nejen to. Pokud si třeba na běžícím páse nastaví vyšší sklon, který napodobuje chůzi do kopce, riskují, že budou mít svalnatá lýtka, která nevypadají moc žensky, a těžko se jich budou zbavovat.“

FOTO: Fithanybany.cz

Nejlepší pochvala

Helena chodí do fitcentra jednou dvakrát týdně. Díky cvičení snížila hladinu cholesterolu. Zatím na 6,9 mm/l. A za půl roku shodila pět kilo.

Ve skutečnosti to bylo víc, ale část tělesného tuku nahradily svaly. Její štíhlejší pas, boky i stehna jsou už patrné. Může teď nosit oblečení o jedno až dvě čísla menší.

Co je ovšem podstatné, líp se cítí, víc vydrží a má lepší kondici. „Dnes už zase s přehledem dobíhám tramvaje a autobusy,“ směje se. „Když se to člověku povede, je to pro něj větší motivace než bůhvíjaká pochvala.“

Zbavit se ostychu, ale také obav

„Jít sama od sebe do fitka, to je pro spoustu žen středního věku, které se nikdy aktivně nehýbaly, stále ještě sci-fi,“ říká dr. Iva Málková, odbornice na hubnutí.

„A zaplatit si osobního trenéra, no to už je pro ně úplně absurdní představa. Když tam ale s nimi zajdeme v rámci kurzů hubnutí, zbaví se mnohé z nich zbytečného ostychu nebo obav. Mohou si vyzkoušet různé přístroje i pomůcky a obvykle zjistí, že se cvičení ve fitcentru obávaly zbytečně.“

Podle její zkušenosti vydrží ženy jen u toho, co jim je příjemné. Rozdíl je podle ní i mezi těmi, které kdysi sportovaly, a těmi, které cvičily naposledy v základní škole, kde tělocvik stejně neměly moc v lásce. První skupina si mnohem snáz najde nějaký sport nebo aktivitu, která je bude bavit.

Stanislavu Chramostovou těší pozorovat na ženách, které se v jejich fitcentru snaží shodit, jak je cvičení postupně proměňuje. „Přijdou sem nejisté, posmutnělé a trochu ušlápnuté,“ říká. „Když se jim daří hubnout, objeví se tady po určité době s novým účesem, oblečením a veselejším výrazem ve tváři. Jako by se shozenými kily znovu nalézaly ztracené sebevědomí a radost.“

FOTO: Wellness Profi s.r.o.

Kde je najdete

Existují různé typy fitness center pro ženy. Vedle pražského Hany Bany fungují podobná centra v řadě měst republiky. Najdete je na úvodní stránce www.fithanybany.cz.
V dalším typu fitek praktikují takzvaný kruhový trénink (www.expreska.cz, www.contours. cz aj.).

Ženy tu pod dohledem trenérky vystřídají během půlhodiny několik různých přístrojů. To proto, aby cvičení bylo pestré a zatížilo různé skupiny svalů.

Zařadit sem lze i malé centra, kde se zaměřují především na rozproudění lymfatického systému pomocí VacuShapu, BodyRollu a lymfatické masáže a pak posilování pomocí vibrační plošiny či speciálních posilovacích křesel EasyTone. (www.figurestudio.cz ; www.studio-draha.cz)

Rekondiční stoly - EasyTone

Rekondiční stoly - EasyTone

FOTO: Figurestudio.cz

Jeden z hitů

Jedním z posledních hitů je přístroj Power Plate s vibrující plošinou. Využívá podobného principu jako třeba fitbally a další pomůcky, tedy labilní plochu.

Ta stimuluje svaly kolem páteře, které mají vliv na její správné postavení i správné držení těla. Cvičení na Power Plate je překvapivě intenzívní. Nutí svaly, aby zapnuly maximum svých vláken.