Potravinové doplňky na hubnutí nefungují, tvrdí vědci
Nejeden člověk se v životě alespoň jednou zamýšlel nad otázkou své hmotnosti. Zda a jakým způsobem hubnout, aby byl výsledek co nejefektivnější. Kromě klasické úpravy jídelníčku a pravidelného cvičení lze zvolit pro někoho jednodušší pomoc, kterou představují nesčetné doplňky na hubnutí. I když mnozí výrobci tvrdí, že jejich prostředky "zaručeně" fungují, vědci nyní přišli s tvrzením, že tyto výrobky nemají o nic větší efekt než obyčejné placebo.
Trh je v současné době různými doplňky na hubnutí doslova přesycen. Většina z nich ale podle vědců nemá žádný prokazatelný účinek.
FOTO: fotobanka Profimedia
pondělí 26. července 2010, 12:09
Investice do těchto prostředků je podle odborníků pouze plýtváním času a hlavně peněz, a podle nich by měly být zcela zakázány.
Toto zjištění jistě nebude příjemnou zprávou pro tisíce žen, které se pomocí různých tablet, čajů a jiných prostředků snaží získat co nejlepší postavu.
V dnešní době je na trhu nepřeberné množství potravinových doplňků na hubnutí, které slibují pomocí různých mechanismů snížení váhy. Ročně se jen v západní Evropě prodá těchto výrobků zhruba za 260 miliard korun. Skutečná účinnost ale nebyla zatím prokázána.
Stejný účinek jako placebo
Doktor Ellrott z University of Gottingen Medical School v Německu při několika nezávislých testech vybral devět nejpopulárnějších hubnoucích prostředků. Ty obsahovaly například zelný prášek, extrakty z luštěnin, vlákninový prášek, a složky mnoha pilulek na hubnutí.
Při pokusu byly tyto prostředky střídavě s placebo pilulkami po dobu osmi týdnů podávány skupině mužů a žen, kteří nikdy přesně nevěděli, jakou pilulku zrovna dostali.
Ačkoli někteří jedinci pár kilo shodili, nebylo dokázáno, že by tyto doplňky byly jakkoli účinnější než obyčejné placebo, uvádí zpráva Mezinárodního kongresu o obezitě ve Stockholmu, která se konala 15. července.
Léky na předpis nebo cvičení?
Pokud tedy lidé opravdu chtějí zhubnout, je pro ně lepší investovat do osvědčených léků na předpis, než do těchto doplňků, uvedl doktor Ellrott. Léky na předpis mají prokazatelné účinky, i když ani ty nejsou pro naše zdraví tou nejlepší volbou.
Nejúčinnějším prostředkem tak stále zůstává vhodná úprava jídelníčku a pravidelné cvičení. Ze začátku se sice výsledky dostavují pomalu, ale při dodržování jistě dosáhnete vysněného cíle, a navíc vás to rozhodně nebude stál tolik peněz.
Bohumila Kunertová, Novinky
Žena
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....
Nestyda Michelangelo a ti další Obrazem
Nemravná. Takové hodnocení si v roce 1541 vysloužila Michelangelova freska Poslední soud při svém veřejném odhalení v Sixtinské kapli....
Již při zhubnutí tří kil lze výrazně snížit riziko rakoviny prsu
Rakovina prsu patří u nás mezi nejčastější ženské onkologické onemocnění. Především ženám s nadváhou se blýská na lepší časy. Podle...



