Rychlé zhubnutí na začátku diety prý brání jojo efektu
Přestože mnoho dietologů varuje, že rychlé hubnutí není zdravé, některé výzkumy jejich názor nahlodávají. Například floridští vědci tvrdí, že výrazná ztráta váhy v začátcích diety pomáhá udržet si linii a brání takzvanému jojo efektu.
O tom, zda je lepší hubnout pomalu nebo rychle se odborníci přou.
FOTO: fotobanka Profimedia
úterý 11. května 2010, 10:06
Lidé, kteří shodí více než tři čtvrtě kila za týden, mají asi pětkrát vyšší šanci, že si vydobytou váhu udrží, než ti, co zhubnou méně, tvrdí nová studie vědců z Univerzity of Florida. Informoval o ní deník The Daily Telegraph.
Vědci své tvrzení dokazují studií bezmála tří set žen, u kterých výzkumný tým zjišťoval, jaký vliv má počáteční rychlost hubnutí na dlouhodobé udržení váhy.
Autoři analyzovali 262 žen středního věku trpících nadváhou, které zapojili do speciálního šestiměsíčního programu, jenž je měl motivovat k omezení příjmu kalorií a ke zvýšení fyzické aktivity.
Cílem programu bylo shodit v průměru půl kila týdně.
Vědci srovnávali tři skupiny žen
Podle toho, jak se ženám dařilo hubnout v prvním měsíci, byly rozděleny do tří skupin. V první byly ty, jež do té doby shodily v průměru tři čtvrtě kila za týden, v druhé ženy, které zhubly průměrně 0,25 až 0,75 kila týdně a ve třetí účastnice, které hubly v průměru méně než čtvrt kila týdně.
Vědci pak znovu analyzovali výsledky hubnutí všech tří skupin po šesti a osmnácti měsících. Zjistili, že nejúspěšněji bojovala s přebytečnými kily první skupina, tedy ty ženy, jež na začátku programu hubly nejrychleji. Ty totiž ztratily nejvíc kilogramů i celkově, udržely si váhu nejdéle a bylo méně pravděpodobné, že ztracená kila znovu naberou.
Po osmnácti měsících měly tyto ženy pětkrát větší pravděpodobnost dosažení klinicky významného desetiprocentního úbytku hmotnosti než ženy ve skupině, která hubla na začátku nejpomaleji.
Studie byl publikována v časopise Journal of Behavioural Medicine.
Veronika Hušková, Novinky
Žena
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....
Nestyda Michelangelo a ti další Obrazem
Nemravná. Takové hodnocení si v roce 1541 vysloužila Michelangelova freska Poslední soud při svém veřejném odhalení v Sixtinské kapli....
Již při zhubnutí tří kil lze výrazně snížit riziko rakoviny prsu
Rakovina prsu patří u nás mezi nejčastější ženské onkologické onemocnění. Především ženám s nadváhou se blýská na lepší časy. Podle...



