Vitamínové náhražky mohou škodit
Populární vitamínové náhražky, které užívají milióny lidí v naději na upevnění zdraví, jsou téměř neúčinné. Některé z nich mohou být naopak škodlivé a v důsledku uspíšit smrt. Vyplývá to ze studie týmu kodaňské univerzity.
Vitamínové náhražky podle kodaňských vědců nenahradí vitamíny v ovoci a zelenině.
FOTO: fotobanka Profimedia
středa 16. dubna 2008, 11:14 - KODAŇ
„Nenašli jsme žádný důkaz, že náhražky mohou snížit riziko dřívějšího úmrtí, ať už u zdravých či nemocných lidí,“ řekl šéf výzkumníků Goran Bjelakovic. Naopak náhražky vitamínů a prvků prý mohou obranyschopnost organismu oslabit.
Kodaňští vědci zkoumali 67 náhodně vybraných vitamínových suplementů. Jejich užívání porovnávali mezi 232 tisíci lidmi, z nichž někteří náhražky užívali, jiní užívali placebo a někteří nebrali nic.
U vybraných 47 produktů s nízkým rizikem následků byla zjištěna vyšší úmrtnost. U náhražek vitamínu A byla o 16 procent vyšší než průměr, u beta karotenu to bylo o 7 procent víc, u vitamínu E o 4 procenta. V případě vitamínu C a selenu nebyly rozdíly zjištěny.
Odborník na výživu pracující pro společnost Biocare v rozhovoru pro britský deník Daily Telegraph náhražky hájil: „Antioxidanty nejsou kouzelné střely a nelze od nich očekávat, že odčiní nezdravé životní návyky.“
rei, Novinky
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



