Kofein zvyšuje hladinu glykémie u diabetiků II.typu
Podle posledního výzkumu má kofein vliv na zvýšenou hladinu cukru v krvi u lidí s cukrovkou druhého typu. Diabetici by se tedy měli vzdát všech nápojů obsahující kofein.
Kofein zřejmě zabraňuje přenosu cukru z krve do svalů a dalších buněk, kde se spotřebovává jako energie.
FOTO: Novinky
úterý 29. ledna 2008, 7:08 - WASHINGTON
Vědci z Dukeovy univerzity dávali skupině deseti lidí s průměrným věkem 63 let trpícím cukrovkou druhého typu tablety odpovídající čtyřem šálkům kávy denně. Zjistili, že v průběhu dne hladina cukru v jejich krvi stoupala, zejména po jídle. V porovnání s kontrolní skupinou, která dostávala placebo tablety, byla vyšší o osm procent.
"Zdá se, že kofein narušuje vstřebávání glukózy," uvedl James Lane z výzkumného týmu. Druhý typ cukrovky je výrazně častější než první, který je vrozený a projevuje se již v dětství. Oba způsobují nadměrné množství cukru v krvi, což může vést až k poškození očí, ledvin, srdečním onemocněním a amputaci končetin.
"Z výzkumu lze vyvozovat, že diabetici by se měli vyhýbat kávě a jiným nápojům obsahujícím kofein," řekl Lane. Pro měření cukru vědci použili technologickou novinku, velmi malý monitor zavedený pod kůži na hýždích účastníků.
Podle Lanea existují dvě možná vysvětlení výsledků, k nimž studie dospěla. Kofein zřejmě zabraňuje přenosu cukru z krve do svalů a dalších buněk, kde se spotřebovává jako energie. Druhým důvodem může být i to, že kofein spouští produkci hormonu adrenalinu, jenž také může zvýšit cukr v krvi.
Poslední studie vyvrací názor, že pití kávy naopak diabetikům prospívá
Dřívější studie naopak přinesly výsledky, které vědcům z Dukeovy univerzity částečně protiřečí. Podle agentury Reuters jiní odborníci před časem dospěli k závěru, že pití kávy snižuje riziko vzniku diabetu druhého typu. Dokonce prý pro ty, kdo pijí kávy nejvíce, je toto riziko ze všech nejmenší.
Před týdnem se objevily také závěry amerického výzkumu o vlivu kofeinu na ženy a těhotenství. Těhotné ženy, které pijí dva šálky nebo více kávy denně mají dvojnásobně vyšší riziko samovolného potratu než ty, které se tomuto nápoji vyhýbají. Na druhou stranu ale kofein může snížit pravděpodobnost vzniku rakoviny vaječníků.
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



