Šťáva z hroznů prý srdci udělá stejnou službu jako víno tekuté
Čerstvá šťáva z některých druhů hroznů údajně dokáže člověka ochránit proti srdečním chorobám stejně jako červené víno. K tomuto závěru dospěli francouzští vědci z University Louise Pasteura ve Štrasburku, kteří zkoumali účinky hroznového vína na lidské zdraví. "Je to velmi významný poznatek," řekla vedoucí výzkumu Valerie Schiniová-Kerthová.
FOTO: maes.umn.edu
sobota 3. února 2007, 7:01 - PAŘÍŽ
Červené víno a některé typy hroznů mají vysoký obsah polyfenolů, které blokují produkci proteinu spojeného s kardiovaskulárními nemocemi. Právě tyto choroby jsou v mnoha vyspělých zemích zabijákem číslo jedna.
Srdeční a cévní problémy vznikají, když výstelkové buňky, které tvoří cévy, nefungují dobře. Schiniová-Kerthová a její tým zjistili, že polyfenoly ve šťávě hroznového vína Concord podněcují výstelkové buňky, aby vytvářely oxid dusnatý. Ten pomáhá chránit proti kardiovaskulárním chorobám.
Polyfenoly podle vědců fungují stejným způsobem ve víně a v hroznové šťávě. "Ne ale všechny hrozny mají tyto blahodárné účinky. Musejí mít vysokou úroveň polyfenolů," upozornila Schiniová-Kerthová.
Množství těchto látek záleží na druhu hroznů a způsobu, jakým jsou zpracovány. O množství polyfenolů ve víně je podle vědkyně známo dost, to ale neplatí pro hroznovou šťávu.
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



