Hlavní obsah

Ruský dopravce Kogalymavia málem přišel o licenci. Dluží státu i zaměstnancům

Ruská letecká společnost Kogalymavia, která v posledních třech letech létala pod značkou Metrojet, rozhodně nebyla bezproblémová. Plyne to z informací serveru Izvestia. V roce 2012 málem přišla o licenci. Navíc je zadlužená, na penzijní pojištění za zaměstnace dluží 32 miliónů rublů (asi 12 miliónů korun). Letušky a piloti nedostali zaplaceno už několik měsíců, uvedl server. Při pádu letadla Airbus A-321 této společnosti zemřelo v sobotu 224 lidí.

Foto: Mohamed Abd El Ghany, Reuters

Trosky letadla na Sinajském poloostrově

Článek

Kvůli dluhu vůči penzijnímu fondu byla proti společnosti zahájena exekuce. Izvestia uvedla, že podle jejího zjištění přišli exekutoři do firmy letos v květnu.

Vyšetřovatelé už od soboty provádějí zkoumání v sídlech společnosti. Podle dosavadních zjištění firma v roce 2014 zásadně zvýšila náklady na jeden let ročně z celkem 5,9 miliardy na 7,2 miliardy rublů, aniž by se to projevilo na zisku. Ten naopak klesl 36krát, z 87 miliónů rublů na 2,4 miliónu rublů.

Podle Izvestie z dokumentů plyne, že firma dlužila asi miliardu rublů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Trosky ruského letadlaVideo: Reuters

Finanční těžkosti mohou pocházet z roku 2012, kdy se Kogalymavia spojila s cestovní agenturou TUI Russia. Provozovala pro ni charterové lety a tvrdí, že za ně nedostala zaplaceno. O peníze se obě strany soudí. Jde o 1,4 miliardy rublů.

Zaměstnanci nedostali podle serveru Lifenews tři měsíce zaplaceno, což vede k tomu, že zaměstnanci se zadlužují a jsou ve velkém stresu.

Nahnutá licence

Firma měla velké problémy v roce 2012, kdy málem kvůli bezpečnosti přišla o licenci. Federální agentura pro leteckou dopravu odhalila velké porušování pravidel. Podle úředníků dopravce nedokázal zajistit bezpečnosti letů.

Nakonec ale osvědčení získal, navíc začal po spojení s cestovní agenturou TUI Russia létat pod značkou Metrojet.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Letadla společnosti Kogalymavia létají pod značkou MetrojetVideo: Reuters

Společnost za sebou měla několik menších havárií, které u úřadů budily pochybnosti. V roce 2010 pilot nezvládl nouzové přistání na cestě z Abadanu do íránského Isfahánu. Jednomu z cestujících se na cestě udělalo nevolno. Při nouzovém přistání v Mašhadu pilot udeřil ocasem letadla o zem, a to začalo hořet. Šlo sice o íránský let společnosti Taban Airline, provozovala ho ale Kogalymavia.

V lednu následujícího roku při startu v ruském městě Surgut opět zavadil ocasem o zem, ten začal hořet, oheň se rozšířil a nakonec explodovala i palivová nádrž. Tři lidé zemřeli a 40 se jich zranilo. Letadlo bylo zničeno.

Debaty o technickém stavu letadla se objevily hned po havárii. Podle některých informací stroj letěl tento týden 16krát a piloti si už dříve stěžovali na jeho technický stav. Manželka kopilota uvedla, že si jí manžel při telefonátu z Šarm aš-Šajchu na technický stav letadla stěžoval.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Egyptská armáda střeží zavazadla vyzvednutá z trosek letounu

Mluvčí firmy ovšem uvedla, že letoun byl v pořádku a piloti byli dostatečně zkušení.

Vyloučena není ani bomba umístěná na palubě stroje a stále se spekuluje i o sestřelení, ač to egyptská a ruská strana vyloučily. Letoun byl ve výšce 9500 metrů. Místní vzbouřenci nemají zbraně, které by stroj v této výšce zasáhly. Místní skupiny hlásící se k Islámskému státu sice zveřejnily video, kde letí sestřelené těleso k zemi, není však jasné, o co jde. Na serveru, pomocí kterého IS komunikuje, se video neobjevilo.

BEZ KOMENTÁŘE: Video s údajným sestřelením ruského dopravního letadla

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám