Hlavní obsah

Spadneme, jsme mrtví. Piloti airbusu nad Atlantikem před pádem netušili, co se děje

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Paříž
Aktualizováno

Airbus 330 společnosti Air France s 228 lidmi na palubě, který se před pěti lety zřítil během nočního letu do Atlantského oceánu, řídil nejméně zkušený pilot. Kapitán v době, kdy nastaly potíže, spal, a když se do kabiny vrátil, bylo už pozdě, uvedl magazín Vanity Fair v posledním vydání.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Záhadné zřícení letadla Air FranceVideo: Reuters

 
Článek

„V noci 31. května 2009 piloti letu 447 určitě svým pasažérům dobře neposloužili,“ napsal magazín. Záznam černé skříňky prokázal, že 57letý kapitán Marc Dubois si šel zdřímnout, protože předchozí noc strávil s přítelkyní a moc toho nenaspal.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Moc jsem včera v noci nespal. Jedna hodina, to moc není,“ řekl kapitán, než se odebral na lůžko za pilotní kabinou, kde vystřídal svého prvního důstojníka, 37letého Davida Roberta.

Letadlo přitom směřovalo do oblasti tropické bouře. Stroj v tu chvíli řídil nejméně zkušený druhý pilot, 32letý Pierre-Cedric Bonin. To podle Vanity Fair vyvolává spekulace, jestli by zkušenější pilot nedokázal zkázu odvrátit.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Zhruba čtyři hodiny po vzlétnutí z Ria de Janeiro vypověděla čidla rychlosti službu a přestal fungovat autopilot. Bonin řídil manuálně, ale udělal chybu, když začal se strojem stoupat, místo aby sestoupil. Letoun tak prudce ztrácel rychlost.

Kapitán se vrátil do kabiny minutu a 38 sekund poté, co zařízení selhalo. To už druhý pilot Robert říkal: „Do pr...le, spadneme! To není pravda! Ale co se děje?“ Chvíli nato on anebo Bonin dodává: „Do pr...le, jsme mrtví.“

„To, že odešel, nebylo nic proti předpisům, ale je to překvapivé. Když máte odpovědnost za výsledek, neodjedete v průběhu na dovolenou,“ komentoval okolnost hlavní vyšetřovatel nehody Alain Bouillard. Poukázal také, že kdyby počkal, až letoun proletí oblastí bouře, šel by spát jen o pár minut později. „Nevěřím, že to byla únava, která ho přiměla k tomu, aby odešel. Spíše to byla zvyklost, součást kultury pilotování u Air France,“ doplnil Bouillard.

Podle aerolinií je článek ve Vanity Fair nepravdivý.

"Nesouhlasíme se zněním článku, který vydal v souvislosti s havárií letu AF447 americký časopis Vanity Fair. Autoři článku zásadně neporozuměli zprávě nezávislé agentury BEA, která vyšetřuje havárii letadla, a špatně interpretovali události, které v tento okamžik nastaly v kokpitu letadla letu AF 447 z Rio de Janeira do Paříže,” uvedla společnost.

„Není pravda, že se v kokpitu letadla v okamžiku před nehodou nacházel pouze jeden pilot. BEA uvedla, že v době, kdy letadlo vletělo do  oblaku ledových krystalků, které měly za následek ztrátu dat detekující rychlost letu, se v kokpitu nacházeli dva piloti letounu. Kapitán letadla se k nim připojil v čase 1 minuty a 38 sekund od počátku incidentu, kdy se řízení letadla ujal a do řízení zapojil také oba kopiloty," dodala.

Aerolinie Air France, ale i výrobce letadla Airbus čelí v souvislosti s nehodou žalobám kvůli zabití. Soudní přelíčení v současnosti stále probíhají.

Reklama

Výběr článků

Načítám