Kapitán Schettino, jehož v červenci propustili z domácího vězení, dostal zvláštní povolení se slyšení účastnit. Osobně se chce být přítomen všech osm dní, i když předvolán nebyl. Kromě něj je v souvislosti s nehodou vyšetřováno ještě osm dalších lidí, mimo jiné tři vysocí představitelé společnosti Costa Crociere, která loď provozovala.

Před začátkem řízení si kapitán podal ruku s jedním z cestujících, kterého se podařilo zachránit, a shodl se s ním na tom, že "pravda musí vyjít najevo".

Costa Concordia manévrovala příliš blízko ostrova.

Vrak lodi u ostrůvku Giglio

FOTO: Max Rossi , Reuters

Schettino připouští, že chyby udělal i on, ale že společnost, které loď patřila, špatně zvládla záchrannou operaci. Minulý týden oznámil, že firmu zažaluje za to, že ho po neštěstí údajně nespravedlivě propustila z práce.

V lednu, kdy se neštěstí stalo, nicméně svět obletěly fotografie kapitána, který loď opouští ještě během evakuace.

Schettino tvrdí, že jednal, jak měl, a nebýt jeho, zemřelo by při havárii ještě víc lidí. Podle expertů je ale na vině i společnost Costa Crociere, která také selhala při řešení krizové situace, kdy loď narazila na skálu a potopila se.

Při rozhodování a pokračování procesu mají hrát klíčovou roli data z černých skříněk lodi.

Video

Na veřejnost se dostal záznam z černé skříňky potopené lodi Costa Concordia. Zdroj: Reuters

Schettinovi hrozí vězení za několikanásobné zabití, až 15 let za každou z 32 obětí tragédie.

Slyšení, kterého se nesměla účastnit média, se soustředilo na podrobné znalecké posudky okolností nehody. Mamutí luxusní loď se pohybovala příliš rychle a příliš blízko pobřeží mimo vytyčenou trasu, načež najela na útes, nabrala vodu a potopila se. Těla dvou obětí nebyla nikdy nalezena.

FOTO: Novinky

Slyšení se uskutečnilo v divadle v Grossetu, které pojme 1300 lidí.

V sále bylo v pondělí na 125 právníků zastupujících oběti, poškozené a jejich rodiny. Výpovědi byly tlumočeny i do francouzštiny, španělštiny, angličtiny a němčiny.