„Šli jsme po silnici a něco začalo ve vzduchu explodovat. Podívali jsme se a tam šlehaly obří plameny. Ani nás nenapadlo, že mohlo vybuchnout letadlo,“ uvedli místní.

„Slyšeli jsme pět nebo šest výbuchů. Trosky letadla ležely na dětské pláži. Chlapi vytahovali ty hochy pomocí háků – spolu s křesly, byli totiž připoutáni,“ popsal děs na místě katastrofy jeden z očitých svědků v televizi NTV. Letadlo se zřítilo krátce po startu, přičemž se rozlomilo na dvě části. Předek stroje skončil v řece Volze, zadní část dopadla na břeh.

Také si přečtěte
Odlepil se příliš pozdě, říká dispečer, který dal letu s hokejisty zelenou
Spadlo letadlo s hokejisty Jaroslavle. Zahynuli i Marek, Rachůnek a Vašíček
 Vladimír Růžička: Přišli jsme o velké hokejisty, hráče světové extratřídy

Podle agentury Interfax se zatím záchranářům podařilo vyprostit těla 26 lidí.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z letecké havárie v Jaroslavli (Zdroj: Youtube)

Při katastrofě zemřelo 43 lidí, mezi nimi hokejisté týmu Lokomotiv Jaroslavl. V řadách obětí jsou také čeští hokejisté Jan Marek, Josef Vašíček a Karel Rachůnek a slovenský hráč Pavol Demitra.

Video

Minuta ticha před zrušeným zápasem v Minsku (Zdroj: Youtube)

Vyšetřování příčin katastrofy

Podle ruské letecké agentury Rosaviacija mohla být příčinou neštěstí nedostatečná výška stroje krátce po startu, která vedla ke srážce s anténou letištního majáku nacházejícího se za vzletovou dráhou. Proč letadlo nenabralo dostatečnou výšku, se zatím neví. Hlavní vyšetřovací verzí je zatím technická závada, nicméně není vyloučena ani chyba pilota. Počasí bylo v době neštěstí dobré.

Podle některých svědectví vypadal stroj podezřele už při rolování na ranveji, kdy se měl viditelně naklánět na jednu stranu.

Letadlo prošlo pravidelnou údržbou 16. srpna v Kazani. Osvědčení o letové způsobilosti stroje bylo vydáno v roce 1993 a bylo platné do 1. října 2011. Společnost Jak Servis, které letoun patřil, se zabývá od roku 1993 charterovými lety a přepravou VIP osob. Její flotila se skládá ze čtyř strojů Jak-40 a jediného Jak-42. Firma se v minulosti potýkala s problémy ohledně bezpečnostních standardů, dva z jejích strojů od loňského listopadu nesměly do Evropské unie.

Ruský premiér Vladimir Putin vyslal na místo neštěstí ministra dopravy Igora Levitina.