Hlavní obsah

Havárii Charouzovy cessny předcházel zakázaný akrobatický manévr

Zakázaný akrobatický manévr byl nejspíš hlavní příčinou tragické havárie českého letadla Cessna 550, které vzlétlo 14. února z Prahy a spadlo v Německu u českých hranic. Vyplývá to ze zprávy Spolkového úřadu pro vyšetřování leteckých nehod.

Článek

Letadlo se dvěma proudovými motory, s imatrikulací OK-ACH, které patřilo podnikateli Antonínu Charouzovi, se zřítilo v německém vzdušném prostoru při letu do Karlstadu ve Švédsku. Obě osoby na jeho palubě, Češka a Slovák, zahynuly.

Cessna odstartovala v 20.08 z Prahy a přesně o 11 minut později se ztratila z monitorů kontroly leteckého provozu. Místo havárie bylo nalezeno během noci u obce Reinhardtsdorf-Schöna v Sasku.

Foto: David Altner, ČTK

Policisté odvážejí trosky letadla k dalšímu zkoumaní.

Během následného pátrání byla zajištěna „černá skřínka“ se záznamem údajů o letu a také záznam hlasové komunikace uvnitř kabiny. Analýza záznamů pak odhalila, že krátce před havárií provedl pilot akrobatický manévr - „barrel roll“, při kterém letadlo horizontálně opíše ve směru letu šroubovici.

Podobné manévry jsou přitom v civilní přepravě zakázány a spadají do rejstříku leteckých akrobatů nebo bojových pilotů. Daný typ letadla nebyl navíc pro takové kousky ani konstruován.

Německá strana proto ve své zprávě doporučuje českému Úřadu pro letectví, aby provedl kontroly u provozovatelů letadel a posílení kultury dodržování bezpečnosti leteckého provozu. Vyšetřování nehody nebylo ještě uzavřeno.

Havarovaný stroj patřil Antonínu Charouzovi, ten však na palubě nebyl. Letoun letěl pro Martina Prokopa, mistra světa juniorů v rallye. Stroj pronajal společnosti Time Air, která provozuje služby aerotaxi. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám