Posádka stroje na lince 445 v noci 29. listopadu zaznamenala turbulence v oblasti, kde stejný typ letounu zmizel 1. června, jen dvacet kilometrů od místa tragické havárie.

Do turbulencí se stroj dostal asi čtyři hodiny po startu. Posádka byla donucena klesnout do nižší letové hladiny, uvedla letecká společnost Air France. Vyslala dokonce nouzový signál oznamující, že už nepokračuje ve stanovené letové hladině. Podle listu Le Figaro ovšem posádka neprovedla běžný sestup o 300 stop (cca 90 metrů), jak se v těchto případech dělá.

 

Mapa a vývoj událostí při červnovém pádu airbusu. FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Stroj se propadl o 5 000 stop do letové hladiny 29 000 stop. Jeden z pasažérů uvedl, že to vypadalo, jako když není stroj v tu chvíli pod kontrolou, i když Air France ve svém vysvětlení jen uvedla, že pilot klesl. 

Turbulence trvaly asi půldruhé hodiny, pak už let pokračoval normálně.

Francouzský úřad BEA, který vyšetřuje červnovou nehodu, uvedl, že problém postihl stejný typ letounu jako v červnu. Tehdy se z dosud nezjištěných příčin zřítil airbus na letu 447 s 228 lidmi na palubě. Všichni zahynuli.

Záchranáři vytahují trosky zříceného airbusu.

Záchranáři vytahují trosky airbusu zříceného v červnu .

FOTO: Reuters

Analýza listopadové události by podle úřadu mohla pomoci objasnit tragédii letu 447. Jeho vyšetřování uvázlo na mrtvém bodě, protože se nenašly černé skříňky. Evropský úřad pro leteckou bezpečnost jen doporučil výměnu pitot-statických trubicí strojů A330 a A340.

BEA uvedl: "Letová data by nám mohla poskytnout nové informace. Nemůžeme přehlédnout takovou náhodu."