Červené maso přivolává cukrovku, cereálie ji drží od těla
Párky, měkké salámy a červené maso vůbec zvyšují riziko onemocnění cukrovkou na dvojnásobek. Konstatuje to studie vědců Harvardské univerzity na základě analýzy údajů ze zdravotní dokumentace 440 tisíc lidí v průběhu 20 let.
Injekce inzulínu. Ilustrační foto
FOTO: fotobanka Profimedia
čtvrtek 18. srpna 2011, 4:30
Studie ale přinesla i dobrou zprávu – konzumace ořechů, celozrnného pečiva a mléčných výrobků zmíněná rizika podstatně snižuje. „ Je to velmi závažné zjištění vzhledem k celosvětovému raketovému nástupu onemocnění diabetem II. typu,“ citoval dietologa Franka Huua server medicalnewstoday.com.
„Dobrou zprávou je, že jako protiváha spolehlivě účinkuje vystřídat červené maso zdravějšími bílkovinami,“ dodal šéf výzkumu.
Vědci měli k dispozici mimořádně rozsáhlé podklady – zkoumali totiž dvacetileté údaje od lékařů, téměř třicetileté sledování zdravotních sester a také další záznamy zdravotnického personálu trvající 14 let. Materiál zahrnul celkem 200 tisíc osob. K dispozici měli navíc i stejné množství zdravotních záznamů dalších lidí. 28 tisíc sledovaných během výzkumu onemocnělo cukrovkou.
Masnému průmyslu se výzkum nezdá
Ukázalo se, že denní konzumace 50 gramů zpracovaného červeného masa, tedy například dvou plátků slaniny či jednoho párku, znamenala o 51 procent vyšší riziko onemocnění. Desetidekagramová porce nezpracovaného červeného masa měla mírnější účinek – riziko cukrovky II. typu zvyšovala „jen“ o 19 procent.
Nahrazení takto získávaných proteinů porcí celozrnného pečiva přitom srazilo riziko onemocnění o 23 procent, při nahrazení červeného masa ořechy činilo snížení 21 procent a netučné mléčné výrobky se odrazily oslabením rizika o 17 procent.
Masný průmysl na závěry vědců zareagoval podrážděně. Mluvčí britské asociace producentů masa zpochybnila platnost výzkumu, protože prý byl z velké míry založen na výpovědích lidí o potravních preferencích. „Mohou to všechno být jen statistické šumy,“ nechala se slyšet viceprezidentka americké asociace Janet Ridleyová.
aa, Právo
Zahraniční
Afghánistán schválil dohodu o strategickém partnerství s USA
Afghánský parlament v sobotu výraznou většinou schválil dohodu o strategickém partnerství se Spojenými státy. Dohoda se připravovalo...
U hrobu Jánose Kádára odhalili bustu a hned ji museli odstranit Video
V den stého výročí narození maďarského komunistického vůdce Jánose Kádára byla v sobotu u jeho hrobu odhalena jeho busta. Od vedení...
Sudetští Němci dali cenu židovskému spisovateli z Nového Jičína
Výzvami k dialogu adresovanými České republice zahájili v sobotu sudetští Němci svůj každoroční sraz. Setkání představitelů menšiny...



