Od 90. let minulého století až do současnosti je možné zaznamenat tlaky na oslabení školy.

„Existují neoliberální přístupy, že de facto tato instituce stejně v budoucnu odumře. Pak jsou v uvozovkách zbyteční i ti, kteří vzdělávací proces ve škole realizují,” řekl Dobšík.

Vychovávat mají rodiče, škola vzdělává

Škola má podle něj hlubší cíle, které není možné omezit jen na výchovu pracovní síly. „Měla by z každého vytvářet plnohodnotnou součást společnosti podle jeho možností,” uvedl. Roli učitele považuje za klíčovou.

„Člověk, který by měl vést dítě až po vysokoškolského studenta, je, myslím si, nenahraditelný,” dodal.

Přehnané očekávání od školy někdy mají rodiče. Tvrdí, že by škola měla i vychovávat, ale tato role podle Dobšíka náleží právě rodině. „Ve školském zákoně je, že škola vzdělává. V zákoně o pedagogických pracovnících je výchova v kontextu jenom s výchovnými zařízeními,” poznamenal.

Nedostatečné platové ohodnocení

Pedagogům při příležitostí pondělního českého Dne učitelů popřál, aby nevyhořeli a nenechali se současnou situací odradit. Věří, že se tuzemské školství po ekonomické stránce zvedne.

„Věřím, že až tahle vláda skončí, že dá výrazný impulz k tomu, že vzdělávání je prioritou, a že se těm vysněným šesti procentům HDP začneme přibližovat a školský rozpočet nebude jen zalepováním problémů, které tam existují. Popřál bych jim i sobě optimismus, že jednou se to změnit musí,” řekl. Vedle platů učitelů jsou potřeba i například finance na pomůcky nebo vzdělávací kurzy pro pedagogy.

Nedostatečné výdělky pedagogů jsou podle něj problém, který se táhne z minulosti. Jde o specifikum zemí bývalého komunistického bloku.

„Když jezdíme na různé mítinky, tak o platech se chce bavit jenom východní Evropa. Učitelé z Lucemburska, ze Švýcarska, Francie, Británie se baví maximálně o inflaci,” poznamenal.