Vědci našli kostru neznámého dinosaura

Američtí paleontologové objevili ve státě Utah kostru dosud neznámého dinosaura, díky níž posunuli časovou hranici výskytu těchto obřích tvorů o deset miliónů let zpátky. Stvoření dostalo jméno Lythronax argestes a jeho trojrozměrný model je už podle agentury AP od středy k vidění v muzeu v Salt Lake City.

BEZ KOMENTÁŘE: Kostra Lythronaxe v muzeu v Salt Lake CityVideo: Reuters

Nález kostry nového dinosaura, který je blízkým příbuzným známého druhu Tyranosaurus rex, je datován rokem 2009. Experti od té doby usilovně pokračovali ve vykopávkách a objížděli světová vědecká pracoviště, s jejichž pomocí se snažili nového tvora zařadit. Práce na vykopávkách, konzervování kostí a jejich sestavení zabrala skupině vědců celkem dva roky.

Vědci věří, že Lythronax argestes žil před 80 milióny let v centrálních částech Severní Ameriky. Byl masožravý, ale živil se prý vším, co našel. Předpokládá se, že ve své době patřil mezi hlavní predátory.

Nový druh byl jen o něco málo menší než tyranosaurus, byl dlouhý přes sedm metrů, vysoký 2,4 metru a vážil 2,5 tuny. Jeho čelisti byly dobře uzpůsobeny k uchvácení, usmrcení a roztrhání kořisti. Do nálezu jeho kostry se mělo za to, že velcí dinosauři se objevili před 70 milióny let.

„Objev lythronaxe posouvá zpět v čase evoluci skupiny, z níž se vyvinul Tyranosaurus rex, což jsme předtím nevěděli,“ řekl geolog Mark Loewen z University of Utah, který vedl vykopávky. „Lythronax je něco jako prastrýc tyranosaura,“ dodal. Tyranosaurus žil před 68 až 65 milióny let, ale příbuzný gorgosaurus a daspletosaurus před 77 až 73 milióny let

Lokalita, v níž byly fosilie nalezeny, ještě zdaleka nebyla celá prozkoumána a paleontologové doufají, že další velké objevy mají před sebou. "Ukazuje se, že za novými dinosaury nemusíme jezdit do Egypta, Mongolska nebo Číny," komentoval nález americký vědec Thomas Holtz.